David Mamet, amerikansk dramatiker; fikk sitt gjennombrudd med Sexual Perversity in Chicago i 1974. Mamet gjorde seg bemerket for sine særpregede dialoger, der språket selv på sett og vis spiller hovedrollen. Skrivestilen hans er inspirert av Stanislavskij, i den forstand at denne metoden viste Mamet hvordan språket vi benytter blir vel så avgjørende for hvordan vi oppfører oss som omvendt. Gjennom hans forfatterskap løper opptattheten av kommunikasjon, eller mangelen på sådan, som en rød tråd, og han blir ofte sammenlignet med Samuel Beckett og Harold Pinter. The Duck Variations kom i 1976, og så i 1977 det prisbelønnede stykket American Buffalo. Glengarry Ross (1982), en iskald kritikk av amerikansk forretningsliv, ble tildelt Pulitzerprisen og er senere også blitt filmatisert (1992). Av andre viktige dramaer kan nevnes Speed-the-Plow (1988) og Bobby Gould in Hell (1992). Mamet har også tilrettelagt et stort antall manuskripter for film og fjernsyn, bl.a. The Postman Always Rings Twice (1981), The Verdict (1982) og Wag the Dog (1997).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.