Call of Duty er en militær skytespillserie som utgis av Activision Blizzard. Serien har blitt utviklet av flere ulike spillstudioer, og er utgitt til både PC, konsoll og håndholdte plattformer. Call of Duty regnes i dag for å være en av verdens største spillserier, med over 150 millioner solgte kopier på verdensbasis.

Spillene i Call of Duty-serien har tatt utgangspunkt i en rekke forskjellige militære settinger, deriblant 2. verdenskrig, moderne kriger og fremtidskriger. Spilleren inntar rollen som en soldat innenfor disse rammene.

Call of Duty-spillene er som regel delt inn i to spillopplevelser; en historiedrevet enspillerdel og en kompetitiv flerspillerdel. Det er særlig flerspillerdelen som trekkes fram som den viktigste faktoren til Call of Dutys suksess, da den er blant verdens mest populære av sitt slag.

Det første og andre spillet i Call of Duty-serien ble utviklet av spillstudioet Infinity Ward. Utviklingen av det tredje spillet ble overlatt til et annet spillstudio, Treyarch. Disse tre spillene foregikk alle under 2. verdenskrig. Det fjerde spillet i serien tok imidlertid steget over i en moderne setting, og ble en enorm salgs- og kritikersuksess.

Etter suksessen til det fjerde spillet har utgiver Activision fortsatt å rullere på utvikleren mellom hver utgivelse, slik at det er mulig å gi ut et nytt spill hvert år. I dag er det Infinity Ward, Treyarch og Sledgehammer Games som er hovedutviklerne bak Call of Duty.

  • 2003: Call of Duty
  • 2005: Call of Duty 2
  • 2006: Call of Duty 3
  • 2007: Call of Duty 4: Modern Warfare
  • 2008: Call of Duty: World at War
  • 2009: Call of Duty: Modern Warfare 2
  • 2010: Call of Duty: Black Ops
  • 2011: Call of Duty: Modern Warfare 3
  • 2012: Call of Duty: Black Ops II
  • 2013: Call of Duty: Ghosts
  • 2014: Call of Duty: Advanced Warfare
  • 2015: Call of Duty: Black Ops III

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.