Semidieselmotor, forbrenningsmotor kjennetegnet ved at kompresjon av sylinderens luftladning ikke drives tilstrekkelig høyt til å oppnå en sikker selvtenning av brennstoffet (som innsprøytes nær øvre dødpunkt), slik at en hjelpeinnretning for tenning er nødvendig. En mye benyttet hjelpeinnretning er et relativt stort, ukjølt glødehode som må oppvarmes med en blåselampe før motoren kan settes i gang.

Faktaboks

Uttale
sˈemidieselmotor

Semidieselmotoren har både lavere maksimalt forbrenningstrykk og høyere spesifikt brennstoff-forbruk enn dieselmotoren. Den bygges normalt som totaktsmotor med veivkasse-spylepumpe, noe som gir en enkel og robust motor.

Bruksområder

Semidieselmotoren har særlig vært brukt til drift av fiskebåter med mer, og nesten utelukkende med vripropellomstyring. Den ble bygd med 1–4 sylindrer og for ytelser opp til cirka 220 kW (ca. 300 hk).

Historikk

Semidieselmotoren ble utviklet videre i Skandinavia, der den var meget utbredt. Etter den annen verdenskrig ble den fortrengt av den mer kompakte og billigere dieselmotoren.

Produksjon av semidieselmotorer opphørte i Norge i 1967.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg