Tverrsnittundersøkelser, forskningsmetode som anvendes i psykologien for å kartlegge aldersavhengige forskjeller i ulike ferdigheter (for eksempel språk, tenkning, sosiale ferdigheter).

I en tverrsnittundersøkelse studeres samme tema (for eksempel en bestemt sosial ferdighet) i flere grupper av barn på ulike alderstrinn. På denne måten får man et bilde av hvordan denne ferdigheten utvikles over et lengre tidsspenn selv om undersøkelsen gjennomføres i løpet av et relativt kort tidsrom. En alternativ metode for å belyse slik utvikling er langsgående (longitudinelle) undersøkelser. Også her gjør forskeren gjentatte observasjoner, men forskjellen er at det er de samme individene som studeres over en lengre periode (ofte over et år).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.