Jernbanedriften har gjennom hele sin historie sikret togfremføringen ved hjelp av signaler langs linjen som informerer lokomotivfører om situasjonen fremover. Dette har gjort ved bruk av håndholdte flagg ved stasjonene, semaforer langs banene der vinklene viste stopp eller kjør, og i mer moderne tid lyssignaler med farvekombinasjener.

Faktaboks

Uttale
signˈal

De tradisjonelle farvene rødt og grønt signaliserer stopp eller klar bane. I tillegg til disse hovedsignalene er det satt opp forsignaler som viser hva det kommende hovedsignalet sier. Her vil det være gult lys når det sies stopp og grønt for klar linje. Forsignalene er gjerne plassert ca 1 km foran hovedsignalet, slik at det skal være mulig å stoppe toget i tide. Tidligere ble signalene styrt fra de enkelte stasjonene, men dagens signalsystem inngår som en del av større sikringsanlegg eller fjernstyringssystemer som CTC (Sentralstyrt Togkontroll) eller ATC (Automatisk Togkontroll). Det nye styringssystemet ERTMS er under innføring og blir gradvis tatt i bruk på jernbanestrekningene i Norge.

I tillegg til disse hovedsignalsystemene finnes såkalte dvergsignaler som regulerer lokale togbevegelser på stasjoner eller til og fra sidelinjer som for eksempel industrispor. Signalbildet står som regel på en lav stolpe og viser tre stillinger; vannrett betyr stopp, skråstilt kjør sakte og loddrett viser klar bane.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg