hørselshemning - undervisning

Hørselshemmede barn skal på linje med andre barn få et tilpasset skoletilbud på alle nivåer i opplæringen. Opplæringsloven gir hørselshemmede elever rett til opplæring i og på tegnspråk. Da grunnskolen fikk ny læreplan i 1997, ble det også innført egne læreplaner for elever med tegnspråk som førstespråk i følgende seks fag: tegnspråk som førstespråk, tegnspråk fordypning, norsk for døve, engelsk for døve, engelsk fordypning for døve og drama og rytmikk for døve.

Elevene skal kunne velge opplæring i et tegnspråklig miljø eller opplæring med bruk av tolk i vanlig videregående skole. Før hørselshemmede barn begynner på skolen, har de en lovfestet rett til spesialpedagogisk hjelp. Opplæringen skal som regel gis i barnehage.

I utgangspunktet skal den enkelte hørselshemmede elev få opplæring i hjemmeskolen. Når kommunen/fylkeskommunen ikke selv har nok kompetanse, hjelper Statlig spesialpedagogisk støttesystem (Statped) med spesialpedagogiske tjenester og kompetanseutvikling. Skoletilbudet til eleven blir som regel kombinert med veiledning og kurs for eleven, foreldre, søsken og lærer gjennom et statlig kompetansesenter.

Stadig flere sterkt tunghørte og døve barn har ved å få operert inn cochlea-implantat (CI) fått helt nye muligheter til å fungere som tunghørte. Det fører til at de fleste barna blir tospråklige. Opplæring i tegnspråk av foreldre og søsken skal sikre barna et enda bedre opplæringstilbud.

Det er en utfordring å gi minoritetsspråklige hørselshemmede en faglig og tilfredsstillende opplæring. Så langt det er mulig skal alle barn, unge og voksne med særskilte behov få tilrettelagt opplæring i hjemmemiljøet. Opplæringen må bli lagt opp slik at den hjelper eleven i den lokale skolen og i hverdagen.

Tegnspråktolker utdannes ved Oslo Met, ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og Høgskolen i Bergen.

Se også tegnspråk.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg