Elevtilpasset opplæring, pedagogisk prinsipp som innebærer at det innenfor gitte ressursrammer skal organiseres læringstiltak som oppleves som best mulig for den enkelte elev. Dersom spredningen i elevforutsetninger er stor, vil det bety at forholdsvis mye ressurser brukes på hver elev. I praksis kan prinsippet gjøre det vanskelig å skape rettferdighet i kvaliteten på læringstilbudet for alle elever, dersom ikke ressurstilførselen økes dramatisk.

Som prinsipp ble elevtilpasset opplæring fastslått i Mønsterplan for grunnskolen av 1987, og det er blitt videreført i senere læreplaner for den 10-årige grunnskolen. Prinsippet har omfattende praktiske konsekvenser, ikke minst sett i lys av HVPU-reformen og avviklingen av spesialskolesystemet. Jfr. differensiering.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.