Elevtilpasset opplæring, pedagogisk prinsipp som innebærer at det innenfor gitte ressursrammer skal organiseres læringstiltak som oppleves som best mulig for den enkelte elev. Dersom spredningen i elevforutsetninger er stor, vil det bety at forholdsvis mye ressurser brukes på hver elev. I praksis kan prinsippet gjøre det vanskelig å skape rettferdighet i kvaliteten på læringstilbudet for alle elever, dersom ikke ressurstilførselen økes dramatisk.

Som prinsipp ble elevtilpasset opplæring fastslått i Mønsterplan for grunnskolen av 1987, og det er blitt videreført i senere læreplaner for den 10-årige grunnskolen. Prinsippet har omfattende praktiske konsekvenser, ikke minst sett i lys av HVPU-reformen og avviklingen av spesialskolesystemet. Jfr. differensiering.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.