Differensiering er i pedagogikken at skolen skal gi den enkelte elev et tilbud som så langt som mulig er tilpasset elevens forutsetninger.

Skolen skiller mellom pedagogisk og organisatorisk differensiering.

Pedagogisk differensiering er at man prøver å tilpasse et undervisningsopplegg slik at elevene kan få arbeide med ulikt lærestoff både når det gjelder nivå, tempo eller art innenfor én og samme klasse (sammenholdt undervisning).

Organisatorisk differensiering er når det elevene må grupperes på nytt fordi de skal ha ulikt lærestoff.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

7. oktober skrev Anders Pedersen

Hvilken utgave av papirleksikonet er dette hentet fra?

19. oktober svarte Erik Bolstad

Siste utgave, gitt ut 2005-2007, med senere oppdateringer.

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.