Common rail, en innsprøytningsteknikk arvet fra lastebilsiden, der dieselolje under svært høyt trykk, gjerne 200 MPa (2000 bar), pumpes inn i et tykt rør som er stengt i begge ender, og derfra via separate fordelingsrør til elektrisk opererte sylinderinjektorer på toppen av motoren, hvorfra drivstoffet slippes inn i forbrenningsrommet over stemplene.

Fordelen med common rail er den fine forstøvingen som det høye trykket og de mange ørsmå hullene i dysene gir. Finfordelte små dråper av drivstoff skaper mer fullstendig forbrenning og høyere utnyttelse av energien, slik at forbruket per produsert kWh synker.

Elektrisk opererte injektorer gjør det dessuten mulig å slippe inn flere porsjoner drivstoff i ett og samme arbeidsslag, slik at man får langt bedre kontroll med forbrenningen, og på den måten kan redusere mengden nitrøse gasser og partikler i avgassen. Denne teknikken kalles multiinjisering.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

23. november 2011 skrev jørn kjetil aarseth

Hei. Har problemer med min mercedes 220 cdi, det spruter olje opp fra den ene dysen. Hva er det som gjør det? Kobber ring, eller ventildeksel pakningen?

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.