Vittorio De Sica, italiensk filmregissør og -skuespiller, en av etterkrigstidens betydeligste filmskapere. Debuterte som filmskuespiller 1918, ble mellomkrigstidens mest populære filmskuespiller i Italia. Debuterte som regissør 1940, og laget en serie lette melodramaer i tidens stil. Med I Bambini ci guardano (1943) innledet han et samarbeid med manusforfatteren Cesare Zavattini; resultatet var en innsiktsfull beretning om et barn som blir offer for de voksnes falske verdier. Dette samarbeidet ble en av grunnpilarene i neorealismen i italiensk film, en retning som vektla samtidens problemer innenfor en upretensiøs poetisk stil. Som De Sicas og Zavattinis hovedverker må regnes Sciuscià (Skopusserne, 1946; Oscar-pris), om to foreldreløse gutter som havner i ungdomsfengsel, Ladri di biciclette (Sykkeltyvene, 1948; Oscar-pris), som skildrer en arbeiders desperate jakt på en stjålet sykkel han trenger for å beholde jobben sin, og Umberto D (1952), om en eldre manns tilværelse. Et annerledes mellomstikk i denne serien av mesterverker var Miracolo a Milano (Miraklet i Milano, 1951), en både tungsindig og morsom fabel om en forhutlet flokk av fattige som prøver å overleve i en brakkeby i storbyens utkant.

I 1950-årene fant ikke De Sica tonen, og de fleste regnet med at hans tid som kunstner var over. Han gjorde imidlertid overbevisende roller i andres filmer, bl.a. i Max Ophüls' Madame de... (Fruens hemmelige timer, 1953) og tittelrollen i Il generale della Rovere (General della Rovere, 1959). Den lyriske Ieri, oggi e domani (I går, i dag og i morgen, 1964, Oscar-pris) ble et slags comeback, men suksessen ble ikke varig. Mot slutten av karrieren fikk han ny oppmerksomhet med den melankolske Il giardino dei Finzi-Contini (Finzi-Continis have, 1971; Oscar-pris); denne filmen om en velstående jødisk familie under fascismen viste at han ikke hadde mistet regikloen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.