Max Ophüls, tysk-fransk filmregissør. Etter en betydelig innsats ved tyske teatre i 1920-årene, både som skuespiller og instruktør, debuterte han som filmregissør 1930. Hans gjennombruddsfilm var Der verkaufte Braut (Den solgte brud, 1932), deretter fulgte den betydelige Liebelei (Kjærlighetslek, 1933) hvor hans typiske raffinerte stil med smidige kamerakjøringer og livlige, sensuelle skuespillerprestasjoner kommer til sin rett. Som jøde flyktet han til Frankrike 1933, hvor han laget en rekke filmer som alle er preget av hans romantisk-ironiske temperament, bl.a. La Tendre ennemie (Den elskende fiende, 1936).

Fra 1941 var han bosatt i Hollywood hvor han viste ypperlig regihåndverk i Letter from an Unknown Woman (Brev fra en ukjent kvinne, 1946), etter en fortelling av Stefan Zweig, og i de to kriminalmelodramaene Caught (1949) og The Reckless Moment (Angstens timer, 1949). Han avsluttet sin karriere i Frankrike med fire bemerkelsesverdige filmer, La Ronde (Kjærlighetskarusellen, 1950), et mesterverk av vidd og lett kynisme, episodefilmen Le Plaisir (Livets gleder, 1952) etter fortellinger av Maupassant, Madame de... (Fruens hemmelige timer, 1953), og Lola Montès (1955), en barokk fantasi over den berømte kurtisanens livshistorie.

Ophüls' filmer kan virke lettferdig elegante, men har en underliggende melankoli og følelse av livets og lykkens forgjengelighet. Han var en av filmhistoriens mest begavede visuelle stilister.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.