. Begrenset gjenbruk

TV 4, svensk fjernsynskanal, startet 1985 som Nordisk Television med kapital fra bl.a. Wallenberggruppen og landbrukssamvirket. Programvirksomheten startet i 1990 som satellittfjernsyn. Etter at Kinnevik-gruppen (som bl.a. eier TV 3) hadde kjøpt seg inn i eierselskapet, fikk TV 4 i 1991 konsesjon til å drive over jordbundet nett på linje med Sveriges Televisions to kanaler. I 1994 skiftet selskapet navn til TV 4 og ble børsnotert. TV 4 er (2006) Sveriges største fjernsynskanal, målt etter seertall; allerede i 1995 var seerandelen 28 %, større enn for de to offentlige kanalene, SVT1 og SVT2. TV 4s programtilbud inneholder en vesentlig høyere andel underholdning enn det man får gjennom de offentlige kanalene. I 1997 fikk deres såpeopera Tre Kronor for første gang flere seere enn nyhetssendingen Rapport på SVT1.

De største eierne i TV 4 AB er Bonniers, MTV Oy, Proventus og Schibsted. Kanalen må oppfylle de samme vilkårene når det gjelder f.eks. lokal produksjon som SVT ifølge den svenske Radio- og TV-loven, men det er intet krav om public service-ansvar, selv om kanalen har et public service-preg. For sin konsesjon til å drive reklamefjernsyn, betaler TV 4 en årlig avgift og en viss andel av reklameinntektene til staten. TV 4 har ca. 900 ansatte. Omsetningen i 2005 var 2594 millioner svenske kroner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.