Piper PA-18-95 Super Cub.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

Piper PA-18 Super Cub, amerikansk toseters lett fly.

Super Cub fløy første gang i 1949 og ble levert til de første kundene samme år. I alt ble 7500 Super Cub produsert, inkludert militære varianter, mellom 1949 og 1981, og ytterligere omkring 350 med avbrudd frem til 1994.

PA-18 Super Cub kom i flere varianter utstyrt med forskjellige motorer, blant annet den første modellserien PA-18-90 som var utstyrt med en Continental C-90 firesylindret boksermotor med en ytelse på 90 hk, PA-18-135 som var i salg fra 1952 og var utstyrt med en Lycoming O-290 med en ytelse på 135 hk og PA-18-150 som var utstyrt med en Lycoming O-320 med en ytelse på 150 hk og var i salg fra 1955. Vingespenn 10,73 m, lengde 6,88 m, maksimal startvekt 794 kg, topphastighet 210 km/t (PA-18-150).

L-18C Super Cub, utstilt ved Forsvarets flysamling, Gardermoen.

Yngve Jarslett. Begrenset gjenbruk

Omkring 1700 Super Cub ble produsert for den amerikanske hæren, L-18C tilsvarte den sivile PA-18-95 og L-21 tilsvarte PA-18-135. Mange av disse ble og overført til andre land, blant annet til Norge hvor Feltartilleriet fikk 16 L-18C Super Cub i 1955 til bruk som artilleriobservasjonsfly (OP-fly).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.