Piper PA-18-95 Super Cub.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

Piper PA-18 Super Cub, amerikansk toseters lett fly.

Super Cub fløy første gang i 1949 og ble levert til de første kundene samme år. I alt ble 7500 Super Cub produsert, inkludert militære varianter, mellom 1949 og 1981, og ytterligere omkring 350 med avbrudd frem til 1994.

PA-18 Super Cub kom i flere varianter utstyrt med forskjellige motorer, blant annet den første modellserien PA-18-90 som var utstyrt med en Continental C-90 firesylindret boksermotor med en ytelse på 90 hk, PA-18-135 som var i salg fra 1952 og var utstyrt med en Lycoming O-290 med en ytelse på 135 hk og PA-18-150 som var utstyrt med en Lycoming O-320 med en ytelse på 150 hk og var i salg fra 1955. Vingespenn 10,73 m, lengde 6,88 m, maksimal startvekt 794 kg, topphastighet 210 km/t (PA-18-150).

L-18C Super Cub, utstilt ved Forsvarets flysamling, Gardermoen.

Yngve Jarslett. Begrenset gjenbruk

Omkring 1700 Super Cub ble produsert for den amerikanske hæren, L-18C tilsvarte den sivile PA-18-95 og L-21 tilsvarte PA-18-135. Mange av disse ble og overført til andre land, blant annet til Norge hvor Feltartilleriet fikk 16 L-18C Super Cub i 1955 til bruk som artilleriobservasjonsfly (OP-fly).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.