Piper PA-18-95 Super Cub
Norsk Luftfartsmuseum.

Piper PA-18 Super Cub er et amerikansk toseters lett fly.

Historie

Super Cub fløy første gang i 1949 og ble levert til de første kundene samme år. I alt ble 7500 Super Cub produsert, inkludert militære varianter, mellom 1949 og 1981, og ytterligere omkring 350 med avbrudd frem til 1994.

Militære varianter

L-18C Super Cub brukt av Luftforsvaret

Luftforsvarsmuseet.

Omkring 1700 Super Cub ble produsert for den amerikanske hæren, L-18C tilsvarte den sivile PA-18-95 og L-21 tilsvarte PA-18-135. Mange av disse ble også overført til andre land, blant annet til Norge hvor Feltartilleriet fikk 16 L-18C Super Cub i 1955 til bruk som artilleriobservasjonsfly (OP-fly).

Spesifikasjoner

PA-18 Super Cub kom i flere varianter utstyrt med forskjellige motorer, blant annet den første modellserien PA-18-90 som var utstyrt med en Continental C-90 firesylindret boksermotor med en ytelse på 90 hestekrefter, og PA-18-135 som var i salg fra 1952 og var utstyrt med en Lycoming O-290 med en ytelse på 135 hestekrefter.

Spesifikasjonene er for varianten PA-18-150, som var utstyrt med en Lycoming O-320 med en ytelse på 150 hestekrefter, og var i salg fra 1955.

  • Vingespenn: 10,73 meter
  • Lengde: 6,88 meter
  • Topphastighet: 210 kilometer i timen
  • Maksimal startvekt: 794 kilogram

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg