Super Cub

Piper PA-18-95 Super Cub.
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Artikkelstart

Piper PA-18 Super Cub er et amerikansk toseters lett fly.

Historie

Super Cub fløy første gang i 1949 og ble levert til de første kundene samme år. I alt ble 7500 Super Cub produsert, inkludert militære varianter, mellom 1949 og 1981, og ytterligere omkring 350 med avbrudd frem til 1994.

Militære varianter

L-18C Super Cub, utstilt ved Forsvarets flysamling, Gardermoen.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Omkring 1700 Super Cub ble produsert for den amerikanske hæren, L-18C tilsvarte den sivile PA-18-95 og L-21 tilsvarte PA-18-135. Mange av disse ble også overført til andre land, blant annet til Norge hvor Feltartilleriet fikk 16 L-18C Super Cub i 1955 til bruk som artilleriobservasjonsfly (OP-fly).

Spesifikasjoner

PA-18 Super Cub kom i flere varianter utstyrt med forskjellige motorer, blant annet den første modellserien PA-18-90 som var utstyrt med en Continental C-90 firesylindret boksermotor med en ytelse på 90 hestekrefter, og PA-18-135 som var i salg fra 1952 og var utstyrt med en Lycoming O-290 med en ytelse på 135 hestekrefter.

Spesifikasjonene er for varianten PA-18-150, som var utstyrt med en Lycoming O-320 med en ytelse på 150 hestekrefter, og var i salg fra 1955.

  • Vingespenn: 10,73 meter
  • Lengde: 6,88 meter
  • Topphastighet: 210 kilometer i timen
  • Maksimal startvekt: 794 kilogram

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg