Jochen Rindt, østerriksk racerkjører. Rindt debuterte allerede i 1964, men fram til 1969 hadde han ikke bil som var i klasse med kjøreferdighetene hans. Han var spesielt kjent for kjappe reflekser og rå fart (ikke helt ulikt det Ronnie Peterson ble kjent for). Rindt tok en 3. plass i VM i 1966 i en Cooper-Maserati, men årene 1967 og 1968, gav lite å glede seg over. Spesielt skuffende var sesongen hos Brabham, hvor han erstattet verdensmesteren i 1967, Denny Hulme . Resultatene hos Lotus i første del av 1969 var også skuffende, men den velkjente Lotus 49, nå i utgave 49B, begynte å bli aldrende i Formel 1-sammenheng. Dessuten hadde Lotus brukt mye tid og penger på forsøk med 4-hjulsprekk (Lotus 63) og turbinmotorer (særlig for Indycar). Men en bra avslutning på sesongen 69-sesongen, med seier i USAs GP, lovet for bedre tider i 1970-sesongen. Særlig det faktum at Lotus hadde en ny sensasjonell bil på trappene (Lotus 72), lovet godt. Og fra Nederlands GP (Lotus 72C) var Rindt nærmest "uslåelig" med 4 seire på rad. Men Rindt omkom i en ulykke på Monza-banen under Italias GP. Likevel hadde han samlet nok poeng til å bli Formel 1s første og forhåpentligvis siste posthume verdensmester.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.