En Boeing 720 i bruk med flyselskapet Conair, fotografert i 1973
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Boeing 720 var et amerikansk firemotors passasjerfly for korte og middels lange strekninger, basert på Boeing 707.

Faktaboks

Også kjent som

Boeing 707-020

Historie

Boeing 720 fløy første gang 23. november 1959 og begynte sine første ruteflygninger med United Airlines 5. juli 1960. Sammenlignet med Boeing 707 var Boeing 720 blant annet lettere og hadde mindre passasjerkapasitet. Skroget var kortere og vingene var mer aerodynamisk effektive, noe som gav høyere marsjfart.

Boeing 720 ble en konkurrent til Boeing 727, som var utviklet for det samme markedet, og bare 154 Boeing 720 ble bygget mellom 1959 og 1969. Av disse ble 89 bygget som 720B utstyrt med mer drivstofføkonomiske turbofanmotorer, og mange av de 65 første 720 ble senere ombygget til 720B standard.

Boeing 720 var i Norge brukt av flyselskapet Trans-Polar, som brukte tre fly fra 1970 til 1971

Spesifikasjoner

Varianten Boeing 720B var utstyrt med fire Pratt & Whitney JT3D turbofanmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på opptil 80 kilonewton, og flyet hadde en passasjerkapasitet på opptil 149 passasjerer, normalt 112.

  • Vingespenn: 39,88 meter
  • Lengde: 41,68 meter
  • Maksimal startvekt: 106 140 kilogram
  • Topphastighet: 1009 kilometer i timen
  • Marsjhastighet: 983 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Winchester, Jim: Boeing 707/720, Airlife Publishing Ltd, Shrewsbury, 2002

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg