A/S Ekebergbanen, barneselskap i Oslo. Selskapet ble stiftet som privat selskap i 1914; og overtatt av Oslo kommune i 1949. Oslo Sporveier overtok i 1965 administrasjon og drift av selskapet, som formelt opphørte i 1993.

AS Ekebergbanen startet banedrift 11. juni 1917 på strekningen Stortovet–Sæter. Den 30. september 1931 ble det åpnet en sidelinje Jomfrubråten–Simensbråten. Denne ble trafikkert med en enkel pendelvogn. I rushtiden ble kjøringen på sidelinjen forlenget til Stortorvet. Simensbråtenlinjen ble nedlagt 29. oktober 1967. 17. september 1941 ble hovedlinjen forlenget fra Sæter til Ljabru.

Ekebergbanen hadde på grunn av den sterke stigningen opp til Ekeberg en høyere spenning enn resten av sporveisnettet. Omkobling fra 600 til 1200 volt foregikk i Gamlebyen.

I Oslo ble det på 1960-tallet foretatt visse linjeomlegginger. Frem til 30. oktober 1960 kjørte Ekebergbanen Grønlandsleiret–Brogata–Storgata. Den ble så omlagt til Schweigaards gate–Jernbanetorget–Kirkeristen. 18. august 1963 ble endestasjonen flyttet fra Stortorvet til Jernbanetorget. I 1969 ble Ekebergbanen forlenget til Skøyen og i 1973 trukket tilbake til en midlertidig sløyfe omtrent der hvor Byporten ligger i dag.

Ekebergbanen hadde egen vognpark frem til 1974. Da ble Ekebergbanen slått sammen med Lilleakerbanen til en ny linje 9 Jar–Ljabru. Denne linjen ble trafikkert med 42 «gullfisker» (en spesiell sporvognstype).

Ekebergbanens hovedbase var på Holtet, og anlegget brukes fortsatt som vognhall og verksted for Oslotrikken. Holtet var i 1924-57 base for banens bussdrift som omfattet «Sværsvannsbussen» (linje 71) og enkelte andre lokale linjer. Ekebergbanens bussdrift ble flyttet til Grefsen da denne vognhallen åpnet i 1957.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.