Fristempelmotor

Fristempelmotor. SIGMA-Pescara fristempel-compound-anlegg.

Av /Store norske leksikon ※.

Fristempelmotor, forbrenningsmotor med et fristempel som under gang beveger seg fritt frem og tilbake i sylinderen, normalt uten mekanisk overføring av kreftene utad. Fristempelmotoren frembringer derfor ikke mekanisk arbeid direkte, men leverer gjerne en komprimert gass.

Fristempelmotoren har hatt størst betydning som gassgenerator i compound forbrenningsmotoranlegg. Compound anlegg med fristempelmotor har vært brukt til fremdrift av skip, foruten i kraftverk med med.

Brennstofføkonomien er litt dårligere enn ved en dieselmotor, og fristempelmotoren har ikke maktet å holde sin posisjon vis-à-vis andre typer forbrenningsmotorer.

Prinsipp

Fristempelmotoren utføres som totakts dieselmotor med en luftpute-fjær som stanser fristempelets slag utover og kaster det innover sylinderen igjen mot indre vendepunkt og en ny forbrenning. De to fristemplene har en svært lett mekanisk synkroniseringsforbindelse som sikrer at de beveges i takt.

All ytelse medgår til kompresjons- og forbrenningsfasen, for så å levere avgassene under trykk til en gassturbin, der de ekspanderer videre og leverer mekanisk arbeid. En kan ha flere gassgeneratorer tilkoblet samme turbin.

Historikk

Den utførelsen som har fått størst utbredelse er vesentlig basert på et patent fra 1922 av franskmannen Pescara.

Fristempelmotoren har også vært benyttet i beskjeden målestokk som fristempelkompressor for luft, utviklet av Hugo Junkers i 1911.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg