Fristempelmotor, forbrenningsmotor med et fristempel som under gang beveger seg fritt frem og tilbake i sylinderen, normalt uten mekanisk overføring av kreftene utad. Fristempelmotoren frembringer derfor ikke mekanisk arbeid direkte, men leverer gjerne en komprimert gass.

Fristempelmotoren har hatt størst betydning som gassgenerator i compound forbrenningsmotoranlegg. Den utførelsen som har fått størst utbredelse er vesentlig basert på et patent fra 1922 av franskmannen Pescara. Fristempelmotoren utføres som totakts dieselmotor med en luftpute-fjær som stanser fristempelets slag utover og kaster det innover sylinderen igjen mot indre vendepunkt og en ny forbrenning. De to fristemplene har en svært lett mekanisk synkroniseringsforbindelse som sikrer at de beveges i takt. All ytelse medgår til kompresjons- og forbrenningsfasen, for så å levere avgassene under trykk til en gassturbin, der de ekspanderer videre og leverer mekanisk arbeid. En kan ha flere gassgeneratorer tilkoblet samme turbin.

Compound anlegg med fristempelmotor har vært brukt til fremdrift av skip, foruten i kraftverk m.m. Brennstofføkonomien er litt dårligere enn ved en dieselmotor, og fristempelmotoren har ikke maktet å holde sin posisjon vis-à-vis andre typer forbrenningsmotorer.

Fristempelmotoren har også vært benyttet i beskjeden målestokk som fristempelkompressor for luft, utviklet av H. Junkers 1911.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.