Peter Henry Emerson, britisk fotograf, en av de første store forkjemperne for fotografi som en selvstendig kunstart. Han ble først kjent som en varm forsvarer for naturalistisk fotografi og talsmann for kunst basert på vitenskapelige prinsipper.

Emerson benyttet fotografiet som hjelpemiddel i et antropologisk studium av bønder og fiskere. Life and Landscape on the Norfolk Broads (1886) og Picture of East Anglian Life (1888) er viktige dokumentasjoner om livet på den engelske landsbygda mot slutten av 1800-tallet.

For Emerson var fotografiens naturtro gjengivelse av toner, lys og teksturer argumenter for mediets overlegenhet. Han var en innbitt motstander av samtidens sentimentale genrefotografier, ofte basert på sammensetning av flere opptak. I Naturalistic Photography (1889) skrev han blant annet at et fotografi ikke burde låne status ved å etterligne maleriske uttrykksformer. I The Death of Naturalistic Photography (1891) imøtegår han sin tidligere holdning at naturtro gjengivelse var ensbetydende med kunstnerisk uttrykk. Emersons synspunkter kom til å øve en sterk innflytelse på fotografiens billedmessige utvikling langt inn på 1900-tallet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.