Norske Reklamefotografer (NRF) er en landsdekkende ideell forening som i 2011 hadde 115 medlemmer og i 2016 83. Målsettingen er å være en samlende kraft i faglige og sosiale sammenhenger.

Sammen med de andre fotograforganisasjonene, utgjør foreningen en påvirkningsgruppe overfor myndighetene når det gjelder opphavsrett og fotografutdanning. Den har medvirket i prosessen på det nordiske plan når det gjelder revisjon av fotografiloven. Fotografiet ble beskyttet i ny lov om opphavsrett 30.juni 1995. Opphavsrettbeskyttelsen er lik i de Nordiske land.

I 1994 lanserte NRF «Utsnitt -94», reklamefotografenes egen prisutdeling. Utsnitt har nå blitt Gullsnitt og konkurransen er revurdert, oppgradert og fornyet. Konkurransen er den viktigste og eneste norske konkurranse i reklamefotografi.

Anbefalt lenke: www.reklamefoto.org

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.