Norske Reklamefotografer (NRF) er en landsdekkende ideell forening som i 2011 hadde 115 medlemmer og i 2016 83. Målsettingen er å være en samlende kraft i faglige og sosiale sammenhenger.

Sammen med de andre fotograforganisasjonene, utgjør foreningen en påvirkningsgruppe overfor myndighetene når det gjelder opphavsrett og fotografutdanning. Den har medvirket i prosessen på det nordiske plan når det gjelder revisjon av fotografiloven. Fotografiet ble beskyttet i ny lov om opphavsrett 30.juni 1995. Opphavsrettbeskyttelsen er lik i de Nordiske land.

I 1994 lanserte NRF «Utsnitt -94», reklamefotografenes egen prisutdeling. Utsnitt har nå blitt Gullsnitt og konkurransen er revurdert, oppgradert og fornyet. Konkurransen er den viktigste og eneste norske konkurranse i reklamefotografi.

Anbefalt lenke: www.reklamefoto.org

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.