Faktaboks

Jack Cardiff
Født
18. september 1914, Great Yarmouth
Død
22. april 2009, Ely
Jack Cardiff, 1970-tallet
Jack Cardiff, 1970-tallet
Av /𝒲.
Lisens: CC BY SA 3.0

Jack Cardiff var en britisk filmfotograf og filmregissør. Han regnes som en av tidenes største filmfotografer.

Som ung spilte han i tidlige britiske stumfilmer sammen med sine skuespillerforeldre. Med tiden begynte han som hjelpemann i filmstudioene, før han etter hvert fattet interesse for fotografi.

Hans første større oppgave som fotograf var i Wings of the Morning (Sigøinerblod, 1937), som også var den første britiske filmen fotografert i technicolor. Han høstet anerkjennelse for sitt arbeid med Michael Powell og Emeric Pressburgers kontroversielle drama Black Narcissus (Svart narcissus, 1948), som innbrakte ham både en Oscar-pris og en Golden Globe.

Med årene ble Cardiff en av britisk og amerikansk films mest ansette og etterspurte fotografer, med John Hustons The African Queen (Afrikadronningen, 1951), Joseph L. Mankiewicz' The Barefoot Contessa (Barfotgrevinnen, 1954) og King Vidors War and Peace (Krig og fred, 1956) som noen av 1950-tallets høydepunkter. Hans siste langfilm som fotograf var Million Dollar Mystery (Millionjakten, 1987), men han fortsatte å ta kortfilmoppdrag frem til 2007.

I 1958 påbegynte Cardiff en parallell karriere som regissør med thrilleren Intent to Kill (Duell med døden). Frem til den siste, The Mutations (1974), regisserte han ti filmer. Adapsjonen av D. H. Lawrences roman Sons and Lovers (Sønner og elskere, 1960), med Trevor Howard, var den viktigste.

Cardiff ble Oscar-nominert for beste fotografi for War and Peace og Fanny (1961) samt for beste regi for Sons and Lovers, og han tildelt en æres-Oscar i 2001.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg