Jack Cardiff, britisk filmfotograf og -regissør, regnes som en av tidenes største filmfotografer.

Som ung spilte han i tidlige britiske stumfilmer sammen med sine skuespiller-foreldre. Med tiden begynte han som hjelpemann i filmstudioene, før han etter hvert fattet interesse for fotografi.

Hans første større oppgave som fotograf var i Wings of the Morning (Sigøinerblod, 1937), som også var den første britiske filmen fotografert i technicolor. Han høstet anerkjennelse for sitt arbeid med Michael Powell og Emeric Pressburgers kontroversielle drama Black Narcissus (Svart narcissus, 1948), som innbrakte ham både en Oscar-pris og en Golden Globe.

Med årene ble Cardiff en av britisk og amerikansk films mest ansette og etterspurte fotografer, med John Hustons The African Queen (Afrikadronningen, 1951), Joseph L. Mankiewicz' The Barefoot Contessa (Barfotgrevinnen, 1954) og King Vidors War and Peace (Krig og fred, 1956) som noen av 1950-tallets høydepunkter. Hans siste langfilm som fotograf var Million Dollar Mystery (Millionjakten, 1987), men han fortsatte å ta kortfilmoppdrag frem til 2007.

I 1958 påbegynte Cardiff en parallell karriere som regissør med thrilleren Intent to Kill (Duell med døden). Frem til den siste, The Mutations (1974), regisserte han ti filmer. Adapsjonen av D. H. Lawrence sin roman Sons and Lovers (Sønner og elskere, 1960) med Trevor Howard var den viktigste. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.