Wankelmotor, en spesiell utførelse av en rotasjonsmotor, oppkalt etter den tyske oppfinneren Felix Wankel (1902–88). Motoren har trekantformet rotor med et spesielt tetningsarrangement som beskriver fire takter idet den dreier inne i et ovalformet hus (konturen er en epitrokoide). Wankelmotoren er resultat av Wankels lange studium og systematisering av rotasjonsmotorer (første patent BMW/Wankel 1934) og deres tetninger.

F. Wankel arbeidet fra 1951 i samarbeid med det tyske NSU-konsernet og utviklet i mars 1954 den første maskinen med den karakteristiske rotorutformingen, opprinnelig for en kompressor, hvor også det ytre huset roterte. Motorvarianten, oppfunnet april 1954, ble først prøvekjørt 1957. Invertering av bevegelsen til den konvensjonelle wankelmotoren med stillestående hus og eksentrisk føring av rotoren, tilskrives samarbeidspartneren dr. Froede ved NSU (1957), som har bidratt vesentlig til wankelmotorens videre utvikling. Forenklingen lettet motorens praktiske anvendelse, bl.a. i motorkjøretøyer.

Den første bilen med wankelmotor, NSU Spider, kom i serieproduksjon 1964. En lang rekke fabrikker har tatt lisens på wankelmotorer. Det er investert enorme beløp til videreutvikling, uten at det har ført til et egentlig gjennombrudd, noe som bl.a. kan tilskrives motortypens relativt høye brennstoff-forbruk og høye innhold av miljømessig uønskede bestanddeler i avgassen, sammenlignet med stempelmotoren. Wankelmotoren har både fordeler og ulemper sammenlignet med konvensjonelle forbrenningsmotorer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

21. august 2013 svarte Erik Dyrhaug

Hei Jon-Martin. Denne artikkelen passer kanskje bedre inn under kategorien 'maskin', eller 'forbrenningsmotor', men den største grunnen til å plassere artiklene riktig er at de rette fagansvarlige blir sittende med dem. Dette fordi de aller fleste leserne våre ikke bruker kategoritreet, men søker opp artiklene direkte. Det er derfor mest et spørsmål og Frode Høyte vil ha ansvaret for den, eller om Lars Hallstrøm Eriksen skal overta den. Vi har for tiden ingen fagansvarlig for 'Forbrenningsmotorer'.



Jeg fant forøvrig en flash-illustrasjon som hørte til denne artikkelen fra gammelt av. Denne er nå lastet opp igjen som et png-bilde.



Vennlig hilsen, Erik i redaksjonen.

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.