wankelmotor

av . Begrenset gjenbruk

Wankelmotor, en spesiell utførelse av en rotasjonsmotor, oppkalt etter den tyske oppfinneren Felix Wankel (1902–1988). Motoren har trekantformet rotor med et spesielt tetningsarrangement som beskriver fire takter idet den dreier inne i et ovalformet hus (konturen er en epitrokoide).

Bakgrunn

Wankelmotoren er resultat av Wankels lange studium og systematisering av rotasjonsmotorer (første patent BMW/Wankel 1934) og deres tetninger.

Wankel arbeidet fra 1951 i samarbeid med det tyske NSU-konsernet og utviklet i mars 1954 den første maskinen med den karakteristiske rotorutformingen, opprinnelig for en kompressor, hvor også det ytre huset roterte. Motorvarianten, oppfunnet i april 1954, ble først prøvekjørt i 1957. Invertering av bevegelsen til den konvensjonelle wankelmotoren med stillestående hus og eksentrisk føring av rotoren, tilskrives samarbeidspartneren dr. Froede ved NSU (1957), som har bidratt vesentlig til wankelmotorens videre utvikling. Forenklingen lettet motorens praktiske anvendelse, blant annet i motorkjøretøyer.

Den første bilen med wankelmotor, NSU Spider, kom i serieproduksjon i 1964. En lang rekke fabrikker har tatt lisens på wankelmotorer. Det er investert enorme beløp til videreutvikling, uten at det har ført til et egentlig gjennombrudd, noe som blant annet kan tilskrives motortypens relativt høye brennstoff-forbruk og høye innhold av miljømessig uønskede bestanddeler i avgassen, sammenlignet med stempelmotoren. Wankelmotoren har både fordeler og ulemper sammenlignet med konvensjonelle forbrenningsmotorer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

svarte Erik Dyrhaug

Hei Jon-Martin. Denne artikkelen passer kanskje bedre inn under kategorien 'maskin', eller 'forbrenningsmotor', men den største grunnen til å plassere artiklene riktig er at de rette fagansvarlige blir sittende med dem. Dette fordi de aller fleste leserne våre ikke bruker kategoritreet, men søker opp artiklene direkte. Det er derfor mest et spørsmål og Frode Høyte vil ha ansvaret for den, eller om Lars Hallstrøm Eriksen skal overta den. Vi har for tiden ingen fagansvarlig for 'Forbrenningsmotorer'.Jeg fant forøvrig en flash-illustrasjon som hørte til denne artikkelen fra gammelt av. Denne er nå lastet opp igjen som et png-bilde.Vennlig hilsen, Erik i redaksjonen.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg