Verfremdung, teknikk innen dramaet; bygger på Bertolt Brechts analyse av teaterets funksjon. Ved hjelp av stadige illusjonsbrudd i den dramatiske teksten og oppsetningen søker man å forhindre en følelsesmessig innlevelse fra publikums side, for i stedet å utvikle tilskuernes iakttagelsesevne og handlingsevne. Verfremdungs-teknikken er ved siden av Stanislavskijs teorier den viktigste moderne dramaturgiske teknikk, med særlig stor betydning i vesteuropeisk dramatikk, men også i amerikansk musikkteater bl.a. gjennom Kurt Weills virke i USA. Begrepet er også kjent fra den russiske formalistiske litteraturvitenskapen, bl.a. hos Viktor Sjklovskij.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.