Måneoppgang sett fra den Brühlske terrasse i Dresden av Johan Christian Dahl fra 1825. Olje på papp, oppklebet på lerret. 20 × 21 cm

Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: CC BY NC 2.0
Edvard Munch, Månenatt ved Middelhavet

Månenatt ved Middelhavet av Edvard Munch fra 1891. Olje på lerret, 46 × 55 cm

Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: CC BY NC 2.0

En valør angir bredden av sjatteringer mellom lys og skygge. Betegnelsen valør blir brukt både om graderinger av kromatiske (kulørte) farger og om sjatteringer av sort eller hvitt. Valører i grått kaller man grisaille.

Faktaboks

Uttale
valˈørmaleri
Etymologi

fra fransk valeur, avledet av valoir 'være verdt'

Valørmaleri

Valørmaleri er et maleri i oljeteknikk, alternativt vannfarger, der den samme fargen er variert i forskjellige lysstyrker.

I et valørmaleri kan maleren utnytte valørene i én eller flere farger, men vanligvis er bruken av forskjellige farger i samme maleri begrenset. Valørmaleriet, også kalt tonemaleri eller ton-i-ton maleri, tenderer mot det monokrome, i motsetning til det koloristiske maleriet, som opererer med et bredt spekter av forskjellige farger.

På et praktisk nivå graderes en oljefarge blant annet ved å blande inn lysere farger. For lavering og akvarell er vannmengden avgjørende.

Modellering og stemning

Fargemessig (tonal) modellering er en teknikk der maleren benytter fargens valører mellom lys og mørke til å etablere illusjon av tredimensjonal form og dybde.

Valører kan dessuten løfte frem en stemning av følelsesmessig art.

Blåmaleri er en betegnelse for malerier der valører i blått dominerer.

Historikk

Vilhelm Hammerhøi, Myntsamleren

Myntsamleren av Vilhelm Hammershøi fra 1904. Olje på lerret, 89 × 69,5 cm

Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: CC BY NC 2.0
  • Jan van Goyen (1596–1656) baserte sine landskapsbilder på komplekse valører i grått og brunt.
  • Johan Christian Dahl (1788–1857) benyttet valører i flere malerier som har et landskap i måneskinn som motiv.
  • Harriet Backer (1845–1932) lot fargenes valører bli definert av dagslys.
  • Edvard Munchs (1863–1944) bruk av blått bygger opp en stemning.
  • Vilhelm Hammershøi (1864–1916) ønsket at valørene skulle fremme en spesiell psykologisk atmosfære.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Lange, Marit (1995). Harriet Backer. Oslo: Gyldendal
  • Østby, Leif (1934). Fra naturalisme til nyromantikk. En studie i norsk malerkunst i tiden fra ca. 1888-1895. Oslo: Gyldendal

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg