Undervannsredningsfartøy
Illustrasjon av NATO Submarine Rescue System (NSRS) i aksjon. NSRS er et samarbeid mellom Storbritannia, Frankrike og Norge.
Undervannsredningsfartøy
Av /NTB.

Undervannsredningsfartøy er et spesialbygd lite undervannsfartøy for redning av mannskaper fra sunket undervannsbåt.

Slike redningsfartøyer er det amerikanske SRDRS (Submarine Rescue Diving and Recompression System), de tidligere brukte DSRV (Deep Submergence Rescue Vehicle) 1 og 2, den britiske typen LR5 Rescue Submarine, den svenske URF (ubåtsräddningsfarkost), og NATO Submarine Rescue System som drives i samarbeid mellom Norge, Storbritannia og Frankrike

Før undervannsredningsfartøyer ble bygd, benyttet man dykkerklokke til samme formål. Dykkerklokkesystem er fremdeles i bruk i enkelte mariner. Mest kjent er McCanns redningskammer fra 1920, som kunne benyttes ned til 260 meter og kunne ta om bord åtte mann ved hver dykking. Redningskamre av denne typen brukes fremdeles.

Det er også utviklet teknikk og utstyr for fri oppstigning fra havarert undervannsbåt. Mannskapene, som utstyres med en spesiell drakt, sluses ut en og en. Tiden under trykk før oppstigningen begynner, er kritisk. Selve oppstigningen fra 150 meter dyp tar omkring ett minutt.

NATO Submarine Rescue System

I Norge tok Sjøforsvaret i 2008 i bruk et nytt redningskonsept for undervannsbåter. NATO Submarine Rescue System (NSRS) er et samarbeid mellom Norge, Storbritannia og Frankrike som har forbedret ubåtredningskapasiteten vesentlig. NSRS inkluderer en frittsvømmende SRV (Submarine Rescue Vehicle) som kan redde 15 personer på dybder ned til 610 meter. På overflaten vil de overføres til et dekompresjonskammer, og SRV kan gjennomføre ytterligere redninger. SRV er 30 tonn, ni meter lang og har et mannskap på tre. Redningssystemet skal være på plass hvor som helst i verden innen 72 timer fra varsling om en ubåtulykke. I Sjøforsvaret er de tre kystvaktskipene i Barentshav-klassen og kystvaktskipet Harstad rigget for NSRS.

Submarine Rescue Diving and Recompression System

Submarine Rescue Diving and Recompression System (SRDRS) har erstattet DSRV i den amerikanske marinen. Redningsmodulen er 15 meter lang og har en dykkedybde på 610 meter. Den har et mannskap på to og en redningskapasitet for 16 personer av gangen.

Deep Submergence Rescue Vehicle

De amerikanske Deep Submergence Rescue Vehicle (DSRV)-fartøyene var oppbygd omkring besetnings- og redningskammerne, tre sammenkoblede, kuleformede, trykkfaste stålkammere 7,5 fot i diameter, samt batteri, motor og ballasttanker, og undervanns lokaliserings- og sambandsmidler. Det ytre skroget var av glassfiberarmert plast over spant av titan og aluminium. Under det midtre kammeret var det montert et halvkuleformet «skjørt» av trykkfast stål.

Redningsfartøyet, som var bemannet med tre mann, ble manøvrert for egen maskin ned til den sunkne undervannsbåten. Når skjørtet, som er vannfylt, var i posisjon over undervannsbåtens luke, ble vannet blåst ut, undervannsbåtluken kunne åpnes og inntil 24 mann av besetningen kunne tas om bord. Man anslår at syv turer på til sammen omkring 17 timers varighet var nødvendig for å redde mannskapet på en strategisk undervannsbåt.

DSRV-fartøyet veide 36 tonn i luft og kunne transporteres på spesialbygde kjøretøyer og i visse transportfly. Enkelte atomdrevne undervannsbåter kunne føre DSRV på dekket så det også kunne utføres redningsaksjoner under polarisen. Redningsfartøyenes største dykkedybde var 1525 m. NATO-nasjonene standardiserte lukene på sine undervannsbåter så de var tilpasset DSRV.

DSRV 1 Mystic ble bygd i 1970 og var i bruk til 2008, DSRV 2 Avalon ble bygd i 1971 og var i bruk til 2000.

URF

Det svenske URF er av lignende konstruksjon som den amerikanske DSRV. Den er tilpasset forholdene i svenske farvann, en største dykkedybde på 460 meter og har redningskapasitet for 35 personer av gangen. Den svenske marinen har ubåtredningsavtaler med blant annet Norge, Polen og Storbritannia. URF har en lengde på 14 meter, har 50 tonn neddykket deplasement og et mannskap på fire.

LR5 Rescue Submarine

LR5 Rescue Submarine ble brukt av den britiske marinen frem til 2009, og etter det av den australske marinen. Dette fartøyet kan gå ned til omkring 500 meter og har redningskapasitet for 16 personer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg