Undervannsredningsfartøy, spesialbygd lite undervannsfartøy for redning av mannskaper fra sunket undervannsbåt. Slike redningsfartøyer er de to amerikanske DSRV (Deep Submergence Rescue Vehicle) 1 og 2 (Mystic og Avalon, bygd henholdsvis 1970 og 1971), den britiske typen LR5 Rescue Submarine (fem fartøyer bygd 1974–78) og det svenske URF (ubåtsräddningsfarkost, bygd 1978).

De amerikanske DSRV-fartøyene er oppbygd omkring besetnings- og redningskammerne, tre sammenkoblede, kuleformede, trykkfaste stålkammere 7,5 fot i diameter, samt batteri, motor og ballasttanker, og undervanns lokaliserings- og sambandsmidler. Det ytre skroget er av glassfiberarmert plast over spant av titan og aluminium. Under det midtre kammeret er det montert et halvkuleformet «skjørt» av trykkfast stål. Redningsfartøyet, som er bemannet med tre mann, manøvreres for egen maskin ned til den sunkne undervannsbåten. Når skjørtet, som er vannfylt, er i posisjon over undervannsbåtens luke, blåses vannet ut, undervannsbåtluken kan åpnes og inntil 24 mann av besetningen kan tas om bord. Man anslår at 7 turer på til sammen ca. 17 timers varighet er nødvendig for å redde mannskapet på en Polaris eller Poseidon undervannsbåt.

DSRV-fartøyet veier 36 tonn i luft og kan transporteres på spesialbygde kjøretøyer og i visse transportfly. Enkelte atomdrevne undervannsbåter kan føre DSRV på dekket så det også kan utføres redningsaksjoner under polarisen. Redningsfartøyenes største dykkedybde er 1525 m. NATO-nasjonene standardiserer lukene på sine undervannsbåter så de tilpasses DSRV.

Det svenske URF, 52 tonn neddykket deplasement, er av lignende konstruksjon. Det er tilpasset forholdene i svenske farvann; det har en lengde på 13,5 m, en største dykkedybde på 460 meter og har kapasitet for 35 mann.

LR5 Rescue Submarine benyttes av den britiske marine; dette fartøyet kan gå ned til ca. 500 m og har kapasitet for 16 mann.

Før undervannsredningsfartøyer ble bygd, benyttet man dykkerklokke til samme formål. Dykkerklokkesystem er fremdeles i bruk i enkelte mariner. Mest kjent er McCanns redningskammer fra 1920, som kan benyttes ned til 260 m og kan ta om bord 8 mann ved hver dykking.

Fra 2007 tar Norge i bruk et nytt redningskonsept for undervannsbåter. NATO Submarine Rescue System (NSRS) er et samarbeid mellom Norge, Storbritannia og Frankrike som vil forbedre ubåtredningskapasiteten vesentlig. NSRS skal kunne redde et ubåtmannskap på 150 personer på dybder ned til 600 meter. Redningssystemet skal være på plass hvor som helst i verden innen 72 timer fra varsling om en ubåtulykke.

Det er også utviklet teknikk og utstyr for fri oppstigning fra havarert undervannsbåt. Mannskapene, som utstyres med en spesiell drakt, sluses ut en og en. Tiden under trykk før oppstigningen begynner, er kritisk. Selve oppstigningen fra 150 m dyp tar ca. ett minutt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.