Trykk-kabin, passasjerkabin med cockpit, som kan settes under trykk for å hindre at passasjerer og besetning utsettes for ubehag/farer ved lavt trykk og tilhørende oksygenmangel under flygning i store høyder. Trykk-kabinen sørger også for en mer effektiv trykkutjevning under nedstigning. Uten trykk-kabin vil oksygenmangel føre til nedsatt arbeidsdyktighet ved flyhøyder over ca. 3000 m, mens man over ca. 6100 m må regne med å miste bevisstheten i løpet av få minutter. Trykket i flykabiner holdes vanligvis på en høyde tilsvarende ca. 1500 m ved hjelp av en kontinuerlig lufttilførsel med tilpasset utslipp for å gi renseeffekt.

Trykkluften kan på propellfly med stempelmotorer komme fra en mekanisk tilkoblet kompressor, på turboprop- og jetfly fra kompressoren til én eller flere av motorene. Denne luften er tørrere enn normalt fordi den er tatt inn i stor høyde, og må kjøles ned før den slippes ut i kabinen. Hvis trykksystemet skulle svikte, vil det ved hvert sete i større jetpassasjerfly automatisk utløses en oksygenmaske. I slike fly er oftest også lasterommene satt under trykk. På militærfly som opererer i meget store høyder, brukes ofte trykk-kabin med relativt lavt overtrykk sammen med oksygenmaske.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.