Trykk-kabin, passasjerkabin med cockpit, som kan settes under trykk for å hindre at passasjerer og besetning utsettes for ubehag/farer ved lavt trykk og tilhørende oksygenmangel under flygning i store høyder. Trykk-kabinen sørger også for en mer effektiv trykkutjevning under nedstigning. Uten trykk-kabin vil oksygenmangel føre til nedsatt arbeidsdyktighet ved flyhøyder over ca. 3000 m, mens man over ca. 6100 m må regne med å miste bevisstheten i løpet av få minutter. Trykket i flykabiner holdes vanligvis på en høyde tilsvarende ca. 1500 m ved hjelp av en kontinuerlig lufttilførsel med tilpasset utslipp for å gi renseeffekt.

Trykkluften kan på propellfly med stempelmotorer komme fra en mekanisk tilkoblet kompressor, på turboprop- og jetfly fra kompressoren til én eller flere av motorene. Denne luften er tørrere enn normalt fordi den er tatt inn i stor høyde, og må kjøles ned før den slippes ut i kabinen. Hvis trykksystemet skulle svikte, vil det ved hvert sete i større jetpassasjerfly automatisk utløses en oksygenmaske. I slike fly er oftest også lasterommene satt under trykk. På militærfly som opererer i meget store høyder, brukes ofte trykk-kabin med relativt lavt overtrykk sammen med oksygenmaske.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.