Truckerstikk er en knute i bindefamilien. Det er en spesiell knute ved at den viktigste funksjonen er å skape kraftforsterkning, slik at man kan binde noe særlig godt fast.
truckerstikk
Bruksområde
Oppbygning
Truckerstikket benytter seg av både friksjon og beknip, men det viktige er at den utnytter tauets mulighet til utveksling og kraftforsterkning. Vanligvis bruker man taljer for å oppnå dette, men med truckerstikket får man forsterkningen raskt og enkelt til, uten taljer. Truckerstikket gir opp til 1:3 kraftforsterkning. Det betyr at man får tauet til å bli opp til tre ganger strammere enn uten bruk av denne knuten. Man får mest ut av knuten ved bruk av tau med glatt overflate, slik at det blir minst mulig friksjon.
Styrker og svakheter
Truckerstikkets kraftforsterkning gir god effekt og gjør en jobb andre knuter ikke kan gjøre. Truckerstikket krever god tau og knuteforståelse for å bruke den riktig og effektivt.
Hvordan slå truckførerstikk
Truckerstikket er mer et prinsipp enn en helt spesifikk knute, og detaljene kan utføres på flere måter. En enkel og funksjonell metode er denne:
Fest tauet på ene siden av biltaket, lasteplanet eller jolla, for eksempel med et pålestikk. Kast tauet over til andre siden. Lag enkleste løkke ½–1 meter fra festepunktet på andre siden. Tre tampen rundt/gjennom festepunktet, og gjennom tauløkken. Stram det du kan, bruk om mulig full kroppsvekt. Avslutt med dobbelt halvstikk på egen part (gjerne med slipp).
Løkken kan alternativt lages med andre løkkeknuter. Førerløkke eller retningsbestemt åttetallsløkke er særlig godt egnet.
Les mer i Store norske leksikon
Litteratur
- Ashley, Clifford W. (1993). The Ashley Book of Knots. Faber and Faber. Først publisert i 1944, av Doubleday, Doran and Co.Inc, New York
- Petersen, Johan J. (2015). Knuteboka – Stikk og bruk. Kagge forlag.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.