Trautonium, elektronisk musikkinstrument, konstruert av ingeniøren Friedrich Trautwein (1888–1956) og introdusert i 1930. Blant de elektroniske musikkinstrumentene som ble utviklet i Tyskland på denne tiden, var det trautoniet som fikk størst gjennomslag.

Trautoniet ble spilt ved at utøveren presset ned en motstandstråd som var strukket over en metallplate, slik at det oppsto elektrisk kontakt. Tonehøyden ble bestemt av hvor på tråden man trykket, mens lydstyrken var avhengig av hvor hardt man presset ned. Ved hjelp av bevegelige tunger kunne det stilles inn faste tonehøyder. Trautoniet gjorde bruk av neonrør eller thyratronrør som genererte overtonerike sagtannbølger. Ulike klangfarger ble skapt ved filtrering.

Trautwein utviklet trautoniet ved musikkhøyskolen i Berlin, der det fantes en egen avdeling for radioforsøk (Rundfunkversuchsstelle). I 1933 ble det såkalte volkstrautonium introdusert. Dette instrumentet var utviklet at Trautwein sammen med musikeren Oskar Sala og med støtte fra Telefunken. Det skulle være et enkelt instrument for musikk i hjemmet. Anslagsvis 100–300 instrumenter ble produsert, men få ble solgt. Etter andre verdenskrig konstruerte Sala et større instrument som ble kalt for mixtur-trautonium.

Komponisten Paul Hindemith skrev enkelte stykker for trautoniet i begynnelsen av 1930-årene. Til den første offentlige demonstrasjonen av instrumentet under festivalen Neue Musik Berlin i 1930, komponerte han verket Des kleinen Elektromusikers Lieblinge for tre trautonium. Året etter skrev han en Concertino für Trautonium und Streichorchester. Sala holdt en rekke konserter og radiofremføringer med trautoniet før andre verdenskrig. Senere brukte han sitt mixtur-trautonium til å lage lyd og musikk til mer enn 300 filmer. Instrumentet er mest kjent for å ha skapt fugleskrikene i Alfred Hitchcocks film Fuglene fra 1963.

  • Peter Donhauser. Elektrische Klangmaschinen: Die Pionierzeit in Deutschland und Österreich. Wien: Böhlau, 2007
  • Thomas Patteson. Instruments for New Music: Sound, Technology, and Modernism. Oakland, CA: University of California Press, 2016.
  • Frode Weium. Epokegjørende instrumenter eller kunstige surrogater? Elektroniske musikkinstrumenter i Norge før 1940. Doktoravhandlinger ved NTNU, 2017:10. Trondheim: NTNU, 2017

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.