Tralling betyr at man framfører en slått vokalt. Vanligvis benyttes et utvalg av språklig meningsløse stavelser og lyder, framført på en særegen måte. Hensikten er gjerne å etterligne felespelemannens takt og bueføring, hvor konsonantene ofte benyttes for å markere et strøkskifte, det vil si buens retningsforandring mellom nedstrøk og oppstrøk. Noen ganger hører det også en tekst, i form av et slåtterim eller slåttestev, sammen med slåttetrallen. Vi kjenner til tralling og tralleteknikker fra en rekke ulike land og kulturer.

Faktaboks

Også kjent som

hulling, tulling, låte på kjafte

Oppbygging og innhold

Stavelsene som benyttes til trallingen kan variere fra sted til sted og fra person til person. I norsk folkemusikk handler det ofte om stavelser som «du», «dei», «då», «la» og «su». En trallet frase kan da høres slik ut: «tra-la-la-la-la», «sudeli-dudeli-dei» eller «si-da-du-da-då».

En rekke av av trallene kan også inneholde en kort tekstfrase, ofte i form av et par korte setninger eller utsagn, som deretter blir videreført som slåttetralling. Teksten kan inneholde ulike dagligdagse temaer som dansing og drikking, gutter og jenter eller spesielle personligheter, gjerne noe spøkefullt beskrevet.

Trallingens status

Slåttene var gjerne en slags allemannseie i lokalsamfunnet, og en erfaren traller kunne holde liv i dansen hvis man manglet en spelemann. Noen ganger foretrakk man også en god traller framfor en noe mer ordinær spelemann. Vi ser samtidig av slåttenavnene at enkelte av de dyktigste trallerne kunne oppnå en form for status. Flere steder har slåtter fått navn etter en kjent traller fordi det var hans eller hennes favorittslått. De fleste trallerne vi kjenner til var menn, men vi har også dokumentert en god del kvinner som har trallet slåtter.

Noen kjente trallere

To av våre aller mest kjente trallere er Talleiv Røysland fra Lårdal i Telemark, men i mange år bosatt i Oslo, og Levord Laa fra Ål i Hallingdal. Røysland pleide ofte å kombinere slåttetrall og slåtterim, og en av hans mest kjente traller av denne typen var «So sulla ho mor med rokkjen sin», som går i gangartakt. Typisk for hans stil er variasjonen mellom en drivende dansetakt, gjerne basert på et begrenset antall stavelser, og mer visepregete partier. Noen har kalt denne stilen for slåttevisetralling. Levord Laa benyttet atskillig flere stavelser til trallingen sin, men brukte langt sjeldnere slåtterim og holdt seg hovedsakelig til den rene dansetakten. I Hallingdal ble gjerne tralling kalt å Låte med (på) kjafte, mens en som trallet gjerne ble omtalt som en «kjaftespelemann». I Gudbrandsdalen sa man gjerne å hulle, i Telemark å tulle, mens man på det øvrige Østlandet som regel sa å tralle.

Andre land og kulturer

Tralling av dansemelodier er kjent over store deler av verden. I Skottland, Irland og Newfoundland brukes begrep som lilting, diddling, jigging, mouth music, chin music eller cheek music. I Frankrike og de franskspråklige delene av Canada går trallingen under navn som puirt à beul eller reel à bouche. Den har også sin parallell i jazzens improviserte scat-sang eller scatting, som skal etterligne instrumentlyder ved hjelp av tullestavelser.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg