Tjenestekvalitet, benyttes i datakommunikasjon som et uttrykk for formidlingsegenskapene i en dataoverføringsforbindelse. Innenfor telefoni brukes begrepet bredere, om den totale tjenesten som leveres.

For nettverk med pakkesvitsjing er det mulighter for bitfeil, lange eller varierende forsinkelser av mottatte pakker ("jitter") og tap av pakker underveis i overføringen, særlig når det er mye trafikk i forhold til overføringskapasiteten som er tilstede. Her nyttes ofte QoS som begrep for å angi at det kan reserveres kapasitet for en bruker slik at disse forhold holdes under en avtalt grense for en angitt bitrate. Dette er av særlig betydning for sanntidsanvendelser, som tale, spill og video. Motsetningen til å levere QoS er såkalt "best effort", der ingen garantier gis.

På telefoniområdet har Den internasjonale teleunionen ITU definert at både en rekke tekniske forhold, operasjonelle ytelser og prosedyrer for samvirke skal inngå i begrepet tjenestekvalitet ("QoS"). Det refereres gjerne til kontraktsbegrepet SLA ("Service Level Agreement"), som typisk kan omfatte disse klassiske driftsemnene:

  • Ytelsekrav (teknisk spesifikasjon av kvalitetsparametre)
  • Konfigureringstiltak (avtale om hva som skal være eller hvordan endres)
  • Feilsituasjonstiltak (spesifisering av hva som skal skje i feilsituasjoner)
  • Sikkerhetsforhold (retningslinjer og prosedyrer)
  • Avregningsforhold (priser og betalingsforhold)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.