Tidlig tilgang er et begrep som brukes om dataspill som slippes til publikum med en eksplisitt beskjed om at spillet ikke er ferdig utviklet. Slike spill kan kjøpes og spilles til tross for at alle planlagte elementer ikke er på plass ennå. Spilleren kan som regel vente seg at spillet oppdateres jevnlig så lenge det er i tidlig tilgang, frem til utvikleren annonserer at det er ferdig. Spillet kan fortsette å få oppdateringer etter at det er ute av tidlig tilgang også, men spillets grunnelementer skal da være ferdigstilt.

Faktaboks

Også kjent som

early access

Å gi ut spill i tidlig tilgang er blitt en populær finansieringsmodell i senere år, særlig for uavhengige utviklere som har behov for selge spillene sine og få nødvendig inntekt underveis i utviklingsfasen. I tillegg til den økonomiske gevinsten vil utvikleren ofte bruke tilbakemeldinger fra spillerne i tidlig tilgang-fasen til å veilede den videre utviklingen av spillet.

Minecraft var et av de første spillene som oppnådde stor suksess etter å ha blitt gitt ut via tidlig tilgang. Denne suksessen er en viktig årsak til at tidlig tilgang har blitt en populær finansieringsmodell. Eksempler på suksessrike spill som har blitt gitt ut via tidlig tilgang etter Minecraft er DayZ, Playerunknown's Battleground og Kerbal Space Program. Den norske spillutvikleren Funcom benyttet seg også av denne finansieringsmodellen med stor suksess under utviklingen av Conan Exiles.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg