Taleteknologi, bruk av talegjenkjenning og talesyntese (kunstig tale) i grensesnittet mellom mennesker og datastyrte tjenester.

Talesyntese er teknisk mye enklere enn talegjenkjenning, og har vært brukt til praktiske formål lengre. Etter hvert som man har fått forbedret teknologi for gjenkjenning av tale, har blant annet muligheten for å bruke diktat blitt et nyttig hjelpemiddel for applikasjoner tilpasset spesielle yrkesgrupper, særlig leger og jurister, eller der funksjonshemming gjør det umulig eller vanskelig å bruke et tastatur. Diktat betraktes også som et middel til å gjøre PDAer mer anvendelige. Nye mobiltelefoner er gjerne utstyrt med teknologi for talegjenkjenning, slik at man kan si navnet på den man vil ringe til i stedet for å slå nummeret.

På Internett brukes taleteknologi på ulike måter. Talestyrte nettlesere gir muligheten til å surfe med stemmen og få lest opp innholdet på nettsider, uten at disse behøves å tilrettelegges spesielt. Spesielt tilrettelagte nettsider kan tilby talegjenkjenning og opplesing av teksten på siden, uavhengig av hvordan nettleseren er innrettet. Dessuten finnes taleportaler, der hele grensesnittet er redusert til talegjenkjenning og talesyntese, slik at tjenestene er tilgjengelige også fra vanlig (fast eller mobil) telefon, uten krav til spesielle funksjoner nedfelt i apparatet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.