Landskap
Landskap, vannfarger og fargeblyant på papir, 17,5x24,8 cm., malt av Henri-Edmond Cross cirka 1904. Eksempel på individuelle penselstrøk, på fransk kalt taches.
Metropolitan Museum of Art, New York, Public Domain.

Maleren Gerhard Munthe, malt av Christian Krogh, 1885. I Kroghs roman Albertine beskriver han en scene i Grand Café: "Helgesen ... stirret ... utover kaféen og de perspektivisk forsvinnende, hvite sirkelrunde flekker av bord..." Her bruker Krohg "flekker" på samme måte han har malt cafébordene innover i maleriet, nemlig som flekker, på fransk taches.

/Nasjonalmuseet, Oslo.
Lisens: CC BY 4.0

Tache er en fransk betegnelse for en liten klatt farge (på fransk tache de couleur) som er avsatt med pensel eller palettkniv på oljemaleriets overflate. Betegnelsen gjelder også for klattvis avsetning av farge i teknikken vannfarger.

Historikk og kjennetegn

Forståelsen av fargens substans som en verdi i seg selv økte på 1800-tallet. Det moderne maleri fra og med annen halvdel av 1800-tallet la større vekt på fargenes fysiske fremtoning og visuelle virkninger fremfor deres evne til å beskrive.

Norsk kunstkritikk i 1880-årene betegnet det impresjonistiske maleri som klattemaleri. Impresjonistisk teknikk som opererte med punkter eller fasetter med farge, ble karakterisert som klattet, og påføringmåten ble kalt klattemetode. Klatt, eller alternativt flekk, korresponderer med det franske ordet tache, som står for en tykt påsmurt farge. Det impresjonistiske maleri er preget av en sammensetning av fargeklatter.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • House, John (2004). Impressionism. Paint and Politics. New Haven: Yale University Press
  • Krohg, Christian (1994). Albertine. Oslo: Gyldendal

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg