Syntetisk lesemetode er en av to hovedmetoder i den innledende leseopplæringen. Den andre hovedmetoden er analytisk lesemetode.

Syntetisk metode tar gjerne utgangspunkt i enkle, lydrette tekster eller ord. En forutsetning for å lære å lese etter en syntetisk metode, er at man skjønner at ord består av lyder, og at disse representeres av bokstaver.

Man forsøker å lære eleven å lese gjennom å forbinde bokstavene med bokstavlyder, og å trekke bokstavlydene sammen til ord. Det skrevne ordet ‘bil’ deles for eksempel inn i bokstavene b + i + l, bokstavene forbindes med bokstavlydene /b/ + /i/ + /l/, og disse trekkes sammen til ordet ‘bil’. Systematisk undervisning i bokstavkunnskap står sentralt i en syntetisk lesemetode. En syntetisk lesemetode er lite egnet til å komme fram til meningen til ikke-lydrette ord som ‘det’, ‘de’ eller ‘som’.

Andre ord for syntetisk lesemetode er ‘lydmetoden’, i tillegg til de engelske begrepene ‘phonics’ og ‘bottom-up’, som også forekommer i norsk faglitteratur.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.