Syntetisk lesemetode er en av to hovedmetoder i den innledende leseopplæringen. Den andre hovedmetoden er analytisk lesemetode.

Syntetisk metode tar gjerne utgangspunkt i enkle, lydrette tekster eller ord. En forutsetning for å lære å lese etter en syntetisk metode, er at man skjønner at ord består av lyder, og at disse representeres av bokstaver.

Man forsøker å lære eleven å lese gjennom å forbinde bokstavene med bokstavlyder, og å trekke bokstavlydene sammen til ord. Det skrevne ordet ‘bil’ deles for eksempel inn i bokstavene b + i + l, bokstavene forbindes med bokstavlydene /b/ + /i/ + /l/, og disse trekkes sammen til ordet ‘bil’. Systematisk undervisning i bokstavkunnskap står sentralt i en syntetisk lesemetode. En syntetisk lesemetode er lite egnet til å komme fram til meningen til ikke-lydrette ord som ‘det’, ‘de’ eller ‘som’.

Andre ord for syntetisk lesemetode er ‘lydmetoden’, i tillegg til de engelske begrepene ‘phonics’ og ‘bottom-up’, som også forekommer i norsk faglitteratur.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.