En utfordring for teorier som forstår persepsjon som en aktiv fornuftshandling er at man risikerer å ende opp som en form for idealisme der innholdet i subjektets tanker alene blir det som bestemmer persepsjonsinnholdet. For å unngå dette problemet måtte derfor Cassirer også forklare hvordan innholdet i persepsjonen bestemmes av objektets form uavhengig av subjektets perspektiv eller tanker, samtidig som han måtte få frem hva det er som er tankens a priori bidrag i persepsjonen.
For å løse utfordringen bruker Cassirer en blyantstrek for å illustrere forholdet mellom det han kalte «materie i seg selv» og «form i seg selv». Form og materie er uavhengige variabler, men i erfaringen av blyanstreken påvirker disse faktorene hverandre gjensidig. Ifølge Cassirer er det forskjellen mellom streken som rent optisk fenomen og streken som meningsbærende fenomen, som belyser hva uttrykket symbolsk pregnans betyr.
Det optiske fenomenet i linjen er at den er pigmenter på et stykke papir. En slik strek kan være identisk i en rekke ulike situasjoner og gir et utgangspunkt for persepsjon som er gitt av det materielle objektet. Men likevel kan vi forstå det meningsbærende ved en slik linje på forskjellige måter. Vi kan for eksempel oppfatte blyant-linjens form som et kunstverk og tolke den som uttrykk for rytme og liv. Alternativt kan vi tolke linjen matematisk og forstå formen som en grafisk fremstilling av en trigonometrisk funksjon. Linjen kan også oppfattes som mytisk symbol og mettet med magisk kraft.
På den måten er persepsjonen av blyantstreken ikke bare å oppfatte som materie og et optisk fenomen gitt av sanseinntrykk: den gjør også tilgjengelig mening og betydning ved hjelp av sin form som, avhengig av situasjon, kontekst og person, kan forstås på forskjellige måter som enten et element i kunst, vitenskap eller religion.
Cassirer fremhever at det er form snarere enn materie som gir seg selv som manifestasjon av betydning og mening. I betydningsinnholdet erstattes imidlertid skillet mellom form og materie av en fenomenologisk dualisme mellom bevissthet og betydning, mellom tegn og det som betegnes.
For Cassirer har enhver menneskelig persepsjon det symbolsk pregnante ved seg. Det er på denne måten at mennesket lever i en symbol-mettet verden snarere enn en verden med rene sanseinntrykk slik som dyrene gjør.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.