Hvis de to fartøyene styrer i motsatte eller nesten motsatte kurser, skal begge vike til styrbord, slik at de passerer hverandre om babord. Hvis kursen til de to fartøyene derimot krysser hverandre, skal det fartøy vike som har det andre på sin styrbord side.
Fartøyet som har vikeplikt, bør også her vike mot høyre og styre aktenom det andre. Reglene sier i tillegg at det skal unngå å styre forenom det andre; men det kan slakke på farten, og slippe dette forbi forenom seg.
Det fartøyet som ikke har vikeplikt, skal holde uforandret kurs og fart. Bare hvis fartøyene på grunn av dårlig sikt eller av annen årsak er kommet så nær hverandre at manøver bare fra det vikepliktige fartøy ikke synes tilstrekkelig, skal også det andre fartøy manøvrere som det finner best. I enhver situasjon gjelder en generell forsiktighetsoppfordring om å unnvike kollisjoner eller farlige situasjoner.
Et fartøy som innhenter et annet, skal alltid holde av veien.
Et maskindrevet fartøy skal holde av veien for et seilfartøy, med mindre dette er det innhentende fartøyet.
I trangt farvann skal fartøy så langt det er mulig holde seg på styrbord side av midtlinjen.
Enhver vikemanøver skal signaliseres med fløyte eller sirene: Ett kort støt ved dreining til styrbord, to ved dreining til babord, tre korte støt betyr «min maskin går akterover».
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.