Styringsreglene, spesielle «Regler for styring og seilas» som utgjør et avsnitt (del B) av Sjøveisreglene. Styringsreglene sier hvordan fartøyer skal styre av veien for hverandre når de «nærmer sig hverandre slik at det kan oppstå fare for sammenstøt». De viktigste regler er:

1) Et fartøy som seiler med vinden inn om babord, skal holde av veien for seilfartøy som har vinden inn om styrbord. 2) Har begge vinden inn på samme side, skal det som er til lovart, holde av veien.

Prinsippet i disse regler er at vikeplikten påhviler det fartøy som lettest kan oppfylle den ved å vike mot høyre.

1) Hvis de to fartøyene styrer i motsatte eller nesten motsatte kurser, skal begge vike til styrbord, slik at de passerer hverandre om babord.

2) Hvis kursen til de to fartøyene skjærer hverandre, skal det fartøy vike som har det andre på sin styrbord side.

Fartøyet som har vikeplikt, bør også her vike mot høyre og styre aktenom det andre. Reglene sier uttrykkelig at det skal unngå å styre forenom det andre; men det kan slakke på farten, og slippe dette forbi forenom seg.

3) Det fartøy som ikke har vikeplikt, skal holde uforandret kurs og fart. Bare hvis fartøyene pga. usiktbart vær eller av annen årsak er kommet så nær hverandre at manøver bare fra det vikepliktige fartøy ikke synes tilstrekkelig, skal også det andre fartøy manøvrere som det finner best.

4) Et fartøy som innhenter et annet, skal alltid holde av veien.

5) Et maskindrevet fartøy skal holde av veien for et seilfartøy, med mindre dette er innhentende fartøy.

6) I trangt farvann skal fartøyer så vidt mulig holde seg på styrbord side av midtlinjen.

7) Enhver vikemanøver skal tilkjennegis ved signal med fløyte eller sirene: ett kort støt ved dreining til styrbord, to ved dreining til babord, tre korte støt betyr: min maskin går akterover.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.