Joystick
The Arcade Turbo, standard joystick fra det nederlandske firmaet Suzo. The Arcade var en av de mest brukt joystickene på 1980-tallet.
Joystick
Lisens: CC BY SA 3.0

Joystick, joystick brukes til å styre noe. Det kan være markøren på skjermen, eller karakteren i et spill. Joystick er en innenhet for datamaskiner og annet utstyr bestående av en spak eller «stikke» som kan bikkes i fire retninger: fram, tilbake, høyre eller venstre, eller i kombinasjoner. Utslagenes størrelse og hastighet vil ofte også ha en betydning for handlingen den representerer. I tillegg er en joystick ofte utstyrt med en eller flere knapper.

Faktaboks

Uttale
dʒˈåi-
Også kjent som

styrespak

Programvare leser av stikka gjennom de to variable: Y som bestemmes av posisjonen i fram- og tilbake-retning, og X som bestemmes av sideveis posisjon. I nøytral posisjon er begge verdier null. En joystick er intuitiv og kan meget hurtig generere inndata, og er derfor en effektiv enhet for kommunikasjon mellom menneske og maskin.

Bruksområder

Tidligere var joystick stort sett brukt til dataspill (gaming) av privatpersoner. I dag har imidlertid musene blitt så presise og responsive at de foretrekkes over joysticker. Svært få privatpersoner vil altså ha en joystick knyttet til sin datamaskin i dag, så lenge det ikke er for å simulere joysticks i en flysimulator.

Den første kjente anvendelsen av en joystick er fra 1908, da Louis Bleriot brukte joystick til å styre høyderor og krengning på fly. Utslagene på stikka ble direkte overført via snorer til de aktuelle ror.

Andre bruksområder

En gravemaskin styres av to stikker – en i hver hånd. Høyre hånd åpner og lukker og hever og senker skuffa. Venstre hånd flytter skuffa fram eller tilbake, og svinger hele overbygget til høyre eller venstre. På gravemaskinen styrer stikka hydrauliske ventiler, enten direkte eller i nyere maskiner gjennom digitale signaler. En del skip styres også gjennom joysticks der hver joystick kontrollerer roterbare thrustere.

Nyere kirurgi benytter ofte joysticks for å styre operasjonsroboter/kirurgiroboter. Dette er imidlertid ofte mer avanserte videreutviklinger av en joystick, der man kan beveger styrepinnen rundt i et rom og dermed får minst tre akser. Rotasjon og vinkling av joysticken kan enda flere kontrollmuligheter.

Navneopphav

Det er noe usikkerhet knyttet til hvor navnet kommer fra. Noen hevder det er fra joy sammensatt med stick. Andre mener James Henry Joyce var en konkurrent til Bleriot i å være joystickens oppfinner, og at det opprinnelig var Joyce stick som var navnet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg