Styren-butadiengummi, fork. SBR, syntetisk gummitype, den mest anvendte gummi til generell bruk.

SBR produseres ved kopolymerisasjon av styren og butadien i vektforholdet ca. 30:70. De vanligste prosesser er friradikal emulsjonspolymerisasjon og anionisk løsningspolymerisasjon (se polymerisasjon). SBR vulkaniseres på samme måte som naturgummi og ligner meget i egenskaper, kvalitet og anvendelser, men prisen har stort sett ligget noe lavere. SBR må tilsettes forsterkende sot for å nå samme styrke og slitasjebestandighet som naturgummi.

Verdensproduksjonen ligger på om lag 8 mill. tonn per år.

Det meste av SBR blir brukt i bildekk, spesielt i slitebanen og (blandet med naturgummi) i stammen på personbildekk. I dekk for lastebiler, traktorer og fly foretrekkes en større andel naturgummi, som har høyere elastisitet (mindre varmeutvikling) både ved vanlige og ned til meget lave temperaturer. SBR er i likhet med naturgummi mindre velegnet ved bruk som fordrer spesielt god værbestandighet (ozon, sollys) eller bestandighet mot svelling i bl.a. oljer og bensin.

En nyere styren-butadiengummi (SOS) er en blokk-kopolymer med molekyler som består av en polybutadienkjede med en polystyrenkjede i hver ende. Den blir plastisk og formbar ved oppvarming og gummielastisk igjen ved vanlig temperatur, uten å trenge vulkanisering (termoplastisk elastomer). Den brukes særlig til sprøytestøping av såler direkte på fottøy og som smeltelim.

Den industrielle produksjon av SBR begynte i Tyskland i 1930-årene under varemerket Buna S. I USA kom produksjonen i gang for fullt under den annen verdenskrig. På grunn av krigen ble den der rasjonalisert ved at de føderale myndigheter lot utarbeide en standardisert resept og produksjonsprosess, og gummien hadde i mange år symbolet GR-S (av Government Rubber Styrene).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.