Strømming, kringkasting av digital lyd og video over et datanettverk, som kontinuerlige datastrømmer, der mottakeren hører lyden og ser videoen etter hvert som den kommer inn til klienten. (Ved overføring av lyd og video som vanlige datafiler forutsetter man derimot at hele filen må være overført før mottakeren kan åpne den.) I praksis forskyves lyttingen eller tittingen noe i tid i forhold til sendingen. Årsaken er at man, for å sikre seg mot brudd i avspillingen på grunn av uregelmessig overføring i nettet, lar mediespilleren hos mottakeren mellomlagre («bufre», av eng. buffer) en porsjon av dataene før avspillingen begynner.

Streaming er tilstrekkelig for å håndtere situasjoner der data bare flyter den ene veien, og det ikke er påkrevd at den avspilles nøyaktig samtidig med at den sendes. I tilfeller der lyd og video går begge veier, for eksempel i telefoni eller videokonferanser, må man benytte andre og mer kompliserte overføringsmetoder.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.