Linjetegning, S/S Helena
Springet former skroget slik at dekkslinjen er lavest midtskips.
M/S Rogaland i Bergen 2018
Springet opp mot den rette forstevnen på M/S Rogaland er typisk for de klassiske norske dampskipene.
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0

Spring på skip er en kurve i dekkets lengderetning som hever seg opp mot baugen og akterenden. Dekkslinjen er lavest midtskips.

Faktaboks

Etymologi
av engelsk spring, ‘elastikk’

Et skip som har lavest fribord midtskips, med stigende dekkslinje mot stevnene, har det som kalles positivt spring. Et skip som har høyest fribord midtskips, har negativt spring. Med mindre fartøyet er spesialkonstruert med negativt spring, skal det ikke ha dette, og kan være en indikator på at skipet er kjølsprengt.

Hensikt

Å forme et fartøys skrog med spring gjør at det økte skrogvolumet gir mer oppdrift forut og akter, og dette er spesielt viktig for å begrense skipet fra å stupe inn i bølgene ved mye sjøgang. Vanligvis er stigningen fram mot baugen dobbelt så høy som akterut, ettersom det er her fartøyet vil møte det meste av sjøgangen; et høyt spring forut vil i tillegg begrense sjøsprøyt. En rekke ulike båter bygges med spring, men farkoster som går i åpen sjø har et særlig behov for skrog med spring.

Det er uklart når teknikken med spring i skroget ble utviklet, men kan dokumenteres tilbake til blant annet nederlandsk, russisk og britisk skipskonstruksjon da seilskutetiden begynte. Før dette var også de norrøne vikingskipene bygget med et visst spring i skroget. Med nyere teknologi som invertert og økseformet baug, har skipsbygging fått flere alternativer til oppdrift i skrogets forstevn.

Grunnet slitasje, den ekstra oppdriften og påkjenninger, kan et skipsskrog miste springformen over tid.

Uttrykket må ikke forveksles med springfortøyning.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg