Spesialpedagogikk, fag og arbeidsområde rettet mot undervisning og opplæring av funksjonshemmede og vanskeligstilte barn, unge og voksne med henblikk på deltakelse i samfunnslivet på like vilkår med andre. Som fag og forskningsområde er spesialpedagogikk blitt påvirket av disipliner som medisin, psykologi, filosofi, sosiologi og sosialantropologi.

Faget har gjennomgått en rivende utvikling siden det ble etablert på midten av 1800-tallet. Integreringsdebatten i norsk skole i slutten av 1960-årene innvirket sterkt på forståelsen av faget og kan sees som en milepæl i fagets utvikling. Det tidligere individrettede og sykdomspregede syn på funksjonshemninger endret seg gradvis, og fokus ble rettet mot miljøbetingelsene. Begreper som kontekst, kompetanse, mestring og ressurstenkning viser et mer optimistisk syn på funksjonshemmede i spesialpedagogikken som fagområde. Utdanning i spesialpedagogikk tilbys ved universitetene i Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim, ved noen statlige høyskoler og ved de private Dronning Mauds Minne, Trondheim og Norsk Lærerakademi, Bergen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.