Sosial innovasjon, samlebetegnelse for tiltak der det utvikles nye løsninger hvor de substansielle forbedringene i samfunnet anses viktigere enn kommersielle resultater i seg selv. Dette til forskjell fra innovasjon generelt, som innebærer endring av etablerte og institusjonaliserte former for verdiskapning (ofte er dette økonomisk produksjon).
Sosial innovasjon adresserer gjerne problemer som er knyttet til miljømessig bærekraft og til sosiale problemer, eller til kombinasjoner av slike. Utfordringene som møtes gjennom sosial innovasjon er ofte systemiske og løsninger skal bidra til positiv utvikling i samfunnet. I mange tilfeller vil sosial innovasjon også kunne ha en kommersiell og økonomisk betydning, og en sosial innovasjon vil sjelden anses som vellykket hvis den ikke har positive økonomiske virkninger.
Sett i et bredere perspektiv enn det økonomiske, er det åpenbart at innovasjoner både motiveres av og har effekter som går ut over de mulige økonomiske gevinstene som de gir over tid. Innovasjon har mange effekter, og det tas ofte flere hensyn når det satses på innovasjon. Slik kan man se bedriftsøkonomisk motivert innovasjon, ansvarlig innovasjon og sosial innovasjon som forskjellige først og fremst når det gjelder hvordan ulike hensyn vektes i forhold til hverandre.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.