Solslyng er en skade som kan oppstå på jernbaneskinner under ekstrem oppvarming, men er lite vanlig idag. Med helsveisede skinner, solid pukkunderlag og betonsviller er banelegemet så sterkt at solslyng hører til sjeldenheten i et moderne jernbanesystem. Skinnene sveises sammen under temperaturer som skal tåle store lokale avvik. I Norge kan det være variasjoner i skinnetemperaturen fra +40 til -30 grader, i utkanten av Sahara fra -10 til +60 grader. Skulle solslyng forekomme betyr det at skinnene utvider seg så mye at de stedvis kan presses ut til siden.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

25. juli skrev Lars Hallstrøm Eriksen

De flwste (men ikke alle) jernbanestrekninger i Norge er for lengst sveiset, slik at det ikke fins noe mellomrom for varmeutvidelse (og ikke den klassiske kadunk-kadunk-støyen som tog hadde før i tida). Jeg regner derfor med at når solslyng skjer nåtildags, så er det fordi festet mellom skinne og sviller gir etter, eller at svillene løsner og flytter seg sideveis i forhold til ballasten. Norsk Wikipedia antyder det siste, men jeg i tvil om deres påstand om tyngden på svillene er riktig.

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.