Solslyng er en skade som kan oppstå på jernbaneskinner under ekstrem oppvarming. Ved solslyng utvider skinnene seg så mye at de stedvis er presset ut til siden.
Faktaboks
- Også kjent som
-
sun kink, rail buckling
Solslyng er lite vanlig idag. Med helsveisede skinner, solid pukkunderlag og betongsviller er banelegemet så sterkt at solslyng hører til sjeldenheten i et moderne jernbanesystem. Skinnene sveises sammen under temperaturer som skal tåle store lokale avvik, og tidligere «klikk-klakk»-lyder i skinnegangen når toget passerte er dermed eliminert. I Norge kan det være variasjoner i skinnetemperaturen fra +40 til -30 grader, i utkanten av Sahara fra -10 til +60 grader.
Kommentarer (4)
skrev Lars Hallstrøm Eriksen
svarte Tor Wisting
skrev Thomas Jakulaison
Kan det virkelig være at bilde i artikkelen er tatt i 1978? Kvaliteten på bildet tilsier heller 1878 en 1978.
svarte Ida Scott
Hei! Godt spørsmål. Enig i at det var et dårlig bilde. Jeg tror imidlertid det er det samme bildet som dette: https://www.businessinsider.com/why-train-tracks-buckle-in-extreme-heat-2013-7?r=US&IR=T, og der er kvaliteten bedre, så dateringen er nok riktig. Vennlig hilsen Ida Scott, redaksjonen.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.