solslyng

Solslyng på en toglinje ved kysten i staten New Jersey, USA, i juli 1978. I bakgrunnen en avsporet personvogn.

Solslyng av /NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Solslyng er en skade som kan oppstå på jernbaneskinner under ekstrem oppvarming. Ved solslyng utvider skinnene seg så mye at de stedvis er presset ut til siden.

Solslyng er lite vanlig idag. Med helsveisede skinner, solid pukkunderlag og betongsviller er banelegemet så sterkt at solslyng hører til sjeldenheten i et moderne jernbanesystem. Skinnene sveises sammen under temperaturer som skal tåle store lokale avvik, og tidligere «klikk-klakk»-lyder i skinnegangen når toget passerte er dermed eliminert. I Norge kan det være variasjoner i skinnetemperaturen fra +40 til -30 grader, i utkanten av Sahara fra -10 til +60 grader.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Lars Hallstrøm Eriksen

De flwste (men ikke alle) jernbanestrekninger i Norge er for lengst sveiset, slik at det ikke fins noe mellomrom for varmeutvidelse (og ikke den klassiske kadunk-kadunk-støyen som tog hadde før i tida). Jeg regner derfor med at når solslyng skjer nåtildags, så er det fordi festet mellom skinne og sviller gir etter, eller at svillene løsner og flytter seg sideveis i forhold til ballasten. Norsk Wikipedia antyder det siste, men jeg i tvil om deres påstand om tyngden på svillene er riktig.

svarte Tor Wisting

Hei Lars Hallstrøm Eriksen. Teksten om solslyng er revidert og oppdatert, og jeg tok med litt om lydene ved togpassering av skjøtene. Kikk på teksten, og se om den ok etter din mening. Tor Wisting

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg