Smøresystem i bil er et system som sørger for at metallflater i bilens motor, kraftoverføring og drivverk ikke går varme ved direkte kontaktfriksjon og dermed «sveises» sammen.

Smøreoljen er nå enten en høykvalitets mineralolje, eller syntetisk eller halvsyntetisk mineralolje. Spesielle tilsetninger sørger blant annet for at smuss og slitasjepartikler holdes svevende i oljen og fanges opp i oljefilteret.

I dagens bil er oljeskiftintervallene gjerne så lange som 20 000 km eller mer. Motoren smøres med en egen oljekvalitet, kraftoverføringen gjerne med en annen (girolje, hypoidolje). Øvrige smurte deler i bilen, som ledd, lagre, med mer, er nå stort sett permanentsmurt med spesielle kvaliteter, hjulfett osv., der de smurte delene er «hermetisk» lukket mot omverdenen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg