Kurvsluffe
Kurvsluffe for kombinert person- og vare-transport.
Av .
Sluffe

Sluffe som ble produsert ved P. Norseng Vognfabrikk, Hamar.

Av .
Lisens: CC BY 2.0

En sluffe var opprinnelig et hestekjøretøy på meier med ett eller to dobbeltseter i kjøreretningen. Sluffa hadde dessuten en karm, slik at den også kunne brukes til varetransport. Etter hvert ble det utviklet sluffer som bare ble brukt til persontransport. De mest avanserte hadde eget sete for kusken og polstrede seter for passasjerene. De mindre sluffene ble trukket av én hest, men til stassluffene var det ikke uvanlig med tospann.

Faktaboks

Uttale

slu`f:ə

Etymologi
trolig fra nedertysk sluffe ‘tøffel’, trolig også påvirket av tysk Schleife i betydningen ‘kjelke’

Karmsluffe

Karmsluffe med løst sete, brukt i Brandbu.
Karmsluffe med løst sete, brukt i Brandbu.
Av /(c) Randsfjordmuseet.

Karmsluffa er den enkleste form for sluffe. Den ble nok utviklet fra karmsleden. Understellet hadde mye til felles med en vanlig arbeidsslede. Karmsledene hadde vanligvis to seter som kunne tas av ved behov. Sidekarmene var gjerne noe innsvinget i forkant av fremsetet for å lette innstigningen.

Kjøkkensluffe

Kjøkkensluffa var en slags parallell til kjøkkenvogna, da den egnet seg til både person- og varetransport. Denne typen hadde ofte to seter i kjøreretningen, som kunne flyttes frem og tilbake på jernstenger. Foran hadde kjøkkensluffa gjerne en S-formet fløy (skjerm) av tre eller metall til beskyttelse mot snø og søle.

Oppslagssluffe

Oppslagssluffa hadde høye karmer som setene hvilte på. Det bakerste setet kunne felles ned, slik at man fikk en liten lasteplatt. Samtidig fikk man et rom under setet til plassering av reisegods og lignende.

Kurvsluffe

På kurvsluffene var selve fatingen laget av flettverk, men funksjonen kunne variere. Noen hadde et baksete som kunne slås ned som på oppslagssluffa, mens andre hadde to eller tre faste seter og var kun beregnet for personbefordring.

Personsluffer

Sluffe og personer i Kristiania
Utenriksminister Wilhelm Christophersen med familie i en victoria-sluffe i Parkveien i Kristiania 1909. Legg merke til sledenettet over bakparten av hestene.
Sluffe og personer i Kristiania
Av .

Vognfabrikkene laget flere typer sluffer som bare ble brukt til transport av personer. Norsengs vognfabrikk på Hamar laget en sluffe med to polstrede seter. Det ble også laget sluffer med tre seter, det midterste setet var da vanligvis vendt bakover. De fineste sluffene var utstyrt med kuskesete og en «salong» med to seter mot hverandre bak kusken.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Høie, Bjørn K. (2002). 40 norske hestekjøretøyer. Foreningen til Kjørehestens Fremme.
  • Høie, Bjørn K. (2007). Hest og vogn i Norge. Eget forlag.
  • Olsen, Svein Magne (2001). Hestekjøretøy: Med hjul og meier på norske veier. Landbruksforlaget.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg