Et eksempel er i Brian De Palmas De ubestikkelige (1987), der en barnevogn med en baby triller utfor en trapp og hovedkarakteren forsøker å redde den mellom kuleregnet. Scenen er en hyllest til en lignende scene i Panserkrysseren Potemkin (1925), men her er det ikke tatt i bruk slow motion.
I The Matrix (1999) benyttet Wachowski-søsknene – filmens regissører – seg av spesialeffekter for å kontrollere tid og rom, og særlig «bullet time»-effekten fikk publikum til å sperre opp øynene. Dette er en type visuell slow motion-effekt der tiden utspiller seg så sakte at man kan se ting øyet vanligvis ikke oppfatter, slik som for eksempel kulene fra våpnene som flyr gjennom lufta i The Matrix. Samtidig kan også rommet hendelsene utspiller seg i manipuleres, gjennom at kameravinkelen beveger seg i «normal» fart rundt det som skjer i senket hastighet. Dette krever et virtuelt, data-generert kamera (bruk av CGI, «computer generated imagery») og i The Matrix er ordinære filmkameraer brukt i kombinasjon med CGI-en.
Andre filmskapere som hyppig har tatt i bruk slow motion i sin visuelle estetikk, er Sam Peckinpah og John Woo.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.