Slipp er differansen mellom teoretisk og faktisk distanse tilbakelagt per omdreining gjort av propellen. Slipp er en faktor ved utregning av propellens virkningsgrad.
En propell kan sammenlignes med en skrue, som borer seg gjennom vannet. I et fast stoff ville skruen, altså propellen, forflyttet seg med en fast distanse per omdreining, og materialet ville ikke flyttet på seg. Dette kan kalles 100 prosent virkningsgrad ettersom all rotasjonsbevegelse til propellen vil omdannes til forflytning av fartøyet. Dette er den teoretiske forflytningen og vil naturlig nok ikke være reell, ettersom skip åpenbart må ha vann under kjølen.
I sjøen, som er en væske, vil derimot også stoffet forflytte seg når propellen roterer. For eksempel vil et stort skip som nettopp har begynt å akselerere, knapt bevege seg framover, på tross av propellrotasjonen. I startfasen av akselerasjon kan propellens slipp derfor være opp mot 99 prosent, og virkningsgraden tilnærmet 0 prosent. Når skipet har oppnådd marsjfart og akselerasjonen opphører, vil slippgraden ofte ligge på 8–15 prosent. Dette vil si at det meste av rotasjonen går direkte til forflytning av skipet, mens noe rotasjonsenergi forsvinner i slipp.
Propellbladenes stigning, altså vinkelen til bladene, vil også påvirke graden av slipp. Faste propeller lages derfor etter typen fartøy og tenkt bruk, for å minimere energitapet fra slipp. Propeller med justerbare blader kan kontinuerlig justere bladenes stigning ut fra skipets hastighet for å minimere slipp.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.