Skolepsykologi, anvendelse av psykologisk kunnskap og teori i forbindelse med barn og ungdoms skolegang. Mens skolepsykologisk virksomhet tidligere var konsentrert om lærevansker og personlighetsmessige problemer hos den enkelte elev, omfatter den i dag oppgaver som rådgivning for barn, foreldre og lærere, diagnostikk og pedagogisk utviklingsarbeid.

De første skolepsykologiske kontorer i Norge ble etablert i Aker i 1946 og i Oslo i 1947. Den skolepsykologiske tjenesten er senere omdøpt til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjeneste), og har fått en tverrfaglig karakter; ulike typer problemer søkes løst gjennom samarbeid mellom psykologer, pedagoger, spesialpedagoger, logopeder, sosionomer og psykiatere.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.