Skolepsykologi, anvendelse av psykologisk kunnskap og teori i forbindelse med barn og ungdoms skolegang. Mens skolepsykologisk virksomhet tidligere var konsentrert om lærevansker og personlighetsmessige problemer hos den enkelte elev, omfatter den i dag oppgaver som rådgivning for barn, foreldre og lærere, diagnostikk og pedagogisk utviklingsarbeid.

De første skolepsykologiske kontorer i Norge ble etablert i Aker i 1946 og i Oslo i 1947. Den skolepsykologiske tjenesten er senere omdøpt til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjeneste), og har fått en tverrfaglig karakter; ulike typer problemer søkes løst gjennom samarbeid mellom psykologer, pedagoger, spesialpedagoger, logopeder, sosionomer og psykiatere.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.