Skjulte annonser er annonser eller meldinger i sosiale medier (Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest og Twitter) som ikke vises på veggen til annonsøren, men som bare når utvalgte målgrupper. Det kan være en statusoppdatering, en deling, en video eller et bilde.

Det er ikke nødvendig for en annonsør at alle følgerne ser alt som legges ut i sosiale medier, derfor velger de å legge ut deler av innholdet til utvalgte følgere. Det kan være for å unngå opphopning av meldinger eller for å nå ulike målgrupper med ulik informasjon, eller fordi ikke alle mottagerne trenger samme informasjon.

En ulempe er at skjulte annonser fragmenterer kommunikasjonen og gjør det vanskeligere for annonsøren å holde oversikt over hva som skjer og hvilke tilbakespill de får. Skjulte annonser er kritisert fordi de ikke er transparente og at mediene dermed ikke kan se hvilke budskap, for eksempel politiske som partier sender til velgerne.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg