Skjulte annonser er annonser eller meldinger i sosiale medier (Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest og Twitter) som ikke vises på veggen til annonsøren, men som bare når utvalgte målgrupper. Det kan være en statusoppdatering, en deling, en video eller et bilde.

Det er ikke nødvendig for en annonsør at alle følgerne ser alt som legges ut i sosiale medier, derfor velger de å legge ut deler av innholdet til utvalgte følgere. Det kan være for å unngå opphopning av meldinger eller for å nå ulike målgrupper med ulik informasjon, eller fordi ikke alle mottagerne trenger samme informasjon.

En ulempe er at skjulte annonser fragmenterer kommunikasjonen og gjør det vanskeligere for annonsøren å holde oversikt over hva som skjer og hvilke tilbakespill de får. Skjulte annonser er kritisert fordi de ikke er transparente og at mediene dermed ikke kan se hvilke budskap for ekempels politiske partier sender til velgerne.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.