Skipshypotek er kontraktsmessig underpant i skip. Uttrykket er utdatert på samme måte som uttrykket hypotek i sin alminnelighet, som et annet ord for avtalt underpant.

Panteretten får rettsvern ved at den blir registrert på skipet i skipsregisteret. Reglene om panterett i skip finnes i sjøloven kapittel 3.

Reglene om skipshypotek – underpant i skip – er på mange punkter lik de tilsvarende regler om pant i fast eiendom. Men risikomessig er det en betydelig forskjell: Skipsverdiene er avhengig av fraktmarkedet, og kan svinge brått og voldsomt. Risikoen for forlis og lange havariopphold kan være betydelig. Skipspanthaveren må videre stå tilbake for så vel sjøpant som tilbakeholdsrett i skipet, og disse heftelser kan i visse tilfeller legge beslag på en betydelig del av skipets verdi. At skipet til stadighet befinner seg utenfor hjemlandet, kan også skape problemer. Det kan bli arrestert og satt til auksjon i fremmede havner, og man kan ikke alltid være sikker på at en panterett registrert i hjemlandet vil bli respektert av de lokale myndigheter.

Tvangssalg av skipet ved norske namsmyndigheter kan ikke stadfestes hvis skipet ikke er i landet. Namsretten på skipets hjemsted kan imidlertid gi panthaveren rett til å ta skipet til tvangsbruk, selv om det er utenfor Norge. Derved får panthaveren myndighet til å dirigere det, og kan for eksempel beordre det til norsk havn hvor et tvangssalg kan gjennomføres.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg