Skipshypotek, kontraktsmessig underpant i skip. Panteretten får rettsvern ved at den blir registrert på skipet i skipsregisteret. Reglene om skipshypotek er på mange punkter lik de tilsvarende regler om pant i fast eiendom. Men risikomessig er det en betydelig forskjell: Skipsverdiene er avhengig av fraktmarkedet, og kan svinge brått og voldsomt. Risikoen for forlis og lange havariopphold kan være betydelig. Skipspanthaveren må videre stå tilbake for så vel sjøpant som tilbakeholdsrett i skipet, og disse heftelser kan i visse tilfeller legge beslag på en betydelig del av skipets verdi. At skipet til stadighet befinner seg utenfor hjemlandet, kan også skape problemer. Det kan bli arrestert og satt til auksjon i fremmede havner, og man kan ikke alltid være sikker på at en panterett registrert i hjemlandet vil bli respektert av de lokale myndigheter.

Tvangssalg av skipet ved norske namsmyndigheter kan ikke stadfestes hvis skipet ikke er i landet. Namsretten på skipets hjemsted kan imidlertid gi panthaveren rett til å ta skipet til tvangsbruk, selv om det er utenfor Norge. Derved får panthaveren myndighet til å dirigere det, og kan f.eks. beordre det til norsk havn hvor et tvangssalg kan gjennomføres.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.