Beløpet skipet må betale ved havneanløp beregnes normalt på grunnlag av fartøyets bruttotonnasje og basis for avgiftene skal være å dekke de utgiftene havnen har til administrasjon, drift, lovpålagte oppgaver, vedlikehold og nødvendige utbygginger av anlegg. Skipsavgiftene kan for eksempel ikke brukes til andre driftsområder for kommunen som eventuelt eier havnen.
I tillegg til selve anløpsavgiftene må et skip normalt betale for ulike tjenester de benytter seg av i havnen som vederlag for varehåndtering, lagring av varer, opplag av containere, renovasjon, levering av ferskvann og landtilkobling av strøm. En del type fartøy som orlogsfartøy og Redningsselskapets fartøy er fritatt for anløpsavgift og i noen tilfeller tilleggstjenestene.
Skipsavgifter omfatter også andre typer avgifter som skip blir ilagt utenom anløp av havn, slik som los-, fyr-, kanal- og taubåtavgifter, og også andre avgifter til målebrev, sertifikater av forskjellige slag, klassifikasjon og så videre.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.